Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
åsyn: »Jaså, detta skall vara ’genial’
svensk musik! Krogvisor!» — och stultade
bort på sina giktbrutna ben. Jag
stirrade undrande efter honom. Hur kunde
dessa ljusa, varma, innerliga tonfall,
dessa klanger, liksom äppelröda af friluftstämningens
soldruckna hälsa, kallas krogvisor!
Min förvåning var dock ej alltför stor.
Redan förut hade jag ett par gånger under
mina lektioner råkat åberopa Söderman
(bland andra) till försvar för någon »frihet»
i stämföring eller modulation och ådragit
mig häftiga tillrättavisningar. »Här frågas
inte efter hvad herr Schumann, herr
Söderman skrifvit, här rätta vi oss efter
reglerna och därmed punkt!»
Kort därpå upplefde jag för första gången
»Mästersångarne», denna konstnärligt
oskuldsrena, denna jublande, erfarenhetsdjupa
och svidande kvicka persifflering af
Musikaliska akademien i — Niirnberg på
1500-talet. Då öppnade sig nya synvidder.
Och när jag sedan i klaverutdraget läste
Beckmessers ord »Hier wird nach den Regeln
nur eingelassen!», tyckte jag mig höra
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>