- Project Runeberg -  Svensk musikkultur /
21

(1911) [MARC] Author: Wilhelm Peterson-Berger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.


Intresse för det moderna synes ju innebära
att den intresserade följer med sin
tid. För en musikakademi gälla helt andra
lagar. När en musikakademi beslutar
att bli modern, väljer den ett äldre, stadgadt
mod. Därför komponera nu hos oss
de akademiska skyddslingarna ungefär i
Richard Strauss’ stil före »Zarathustra» och
i fråga om romansdiktning är tydligen
Conrad Amsorge från år 1895 — ännu
icke mönstret. Denne väckte på sin tid
en viss förvåning i. Tyskland med sina
Liederhäften, och för tio år sedan introducerades
han här genom den prerafaelitiska
sångerskan Marta Sandal. Det fanns
nog en hel del folk som fann hans högtidligt
kvidande litanior stiligt moderna.
Under alla omständigheter voro de talangfullare,
mognare och ofantligt mycket mer
avancerade än de tonsättningar »i modern
riktning», som vår musikakademi tagit till
förevändning för ett »komponistgage» åt
den nuvarande konservatoriedirektörens
ytterst allvarsamme och högtidlige vapendragare.
Vår musikaliska modernitet är
af Grönköpings välkända fabrikat, och de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:30:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pbwsvmusik/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free