- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Trettioförsta årgången. 1895 /
154

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

154

Litteraturanmälan.

meningar. Jag skall emellertid ej längre uppehålla mig därvid, då
en dylik diskussion synes mig vara af underordnadt intresse för
deüna tidskrifts läsare. Lika litet intresse torde en undersökning
af författarens beroende af sina tyska föregångare hafva. Ej heller
anser jag mig pliktig att uppräkna alla de oegentlighetßr och
ofullkomligheter i detaljer, som vid läsningen fallit i ögonen. Den mer
bekväma än för saken fruktbringande metoden att »recensera» medelst
kritik af en och annan detalj eger tillräckligt många målsmän.

Af afvikande meningar må nämnas:

1. Sid 167 skrifver förf. »hvad Gud är i sig själf, till sitt
eviga väsen, för så vidt detta icke i Kristus upplåtit sig for oss,
det kommer oss egentligen icke vid». Så vidt jag rätt fattar fÖrf:s
mening, vill han begränsa den kristna teologiens uppgift till att
beskrifva den i Kristus gifna uppenbarelsen med uteslutande af ali
spekulation. Jag tror att båda ega sin plats i den teologiska
forskningen. Att därifrån utesluta spekulationen torde vara lika omöjligt
som vådligt. Men de båda skola noga skiljas. Till bekännelsen,
trosläran får ej räknas annat än hvad som tillhör uppenbarelsen.
— Sid. 59 anföres såsom exempel på att Kristi ord ej få fattas efter
bokstafven såsom yttre lagbud följande ställen: Mt. 5: 27 ff. om
äktenskapsskillnad, Mt. 5: 39 »Om någon slår dig på det
högra-kindbenet» o. s. v., Mk. 10: 21 till den rike ynglingen, Mt. 10: 27, Luk.
14: 26 >;0m någon kommer till mig och icke hatar» o. s. v. och
Mt. 19: 12. Men dessa ställen tillhöra tre noga skilda kategorier.
Endast fyra af dem gifva exempel på Jesu stundom paradoxt
kraftiga uttryckssätt, det tredje i ordningen, Jesu ord till den rike
ynglingen ger en föreskrift, som i detta enskilda fall var
bokstafligen att efterfölja och ännu kan vara det i ett enskildt fall.
Rörande det första stället, om äktenskapsskillnad, förefinnes mellan
författaren och mig en principiell meningsskiljaktighet. Jag tror,
att Jesus i Mt. 5: 32 och 19: 9 har gifvit ett ovillkorligt förbud mot
äktenskapsskillnad. Likaså tror jag, att Jesu förbud mot ed, Mt.
5: 33—37, är att taga efter orden. (Annorledes förf. sid. 58.) På
samma sätt Mt. 5: 21-—26 rörande femte budet och Mt. 5: 38—42 »I
skolen icke motstå den som är ond». När afvikelse mot dessa Jesu
bud i vår nuvarande samhällsordning synas oundgängliga, få vi
därför ej omtyda Jesu tydliga beskrifning på Gudsrikets fullkomliga
rättfärdighet, huru främmande den än månde synas för vår på tro
och andekraft så fattiga kristenhet Huru denna företeelse är att
bedöma, har Jesus själf angifvit i svaret på frågan hvarför Moses
kunde tillåta skilsmässa, om sådan är oloflig. Jesus sade till dem :
»För edert hjärtas hårdhets skull tillstadde Moses eder att skilja
edra hustrur från eder». En antydning till en sådan uppfattning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:37:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1895/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free