- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Trettioförsta årgången. 1895 /
250

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

250

Skolan och bibelkritiken.

världsåskådning bildas t. ex. under ,hans läsning af
historia. Det religiöstrhistoriska stoffet, både det
bibliska och det kyrkohistoriska, bör på ett lefvande sätt
infogas i det hela —i världshistoriens utvecklingsdrama.
I stället för att skarpt betona det exklusiva i »den
särskilda uppenbarelsen» skadar det enligt min mening alis
icke, om »den allmänna uppenbarelsens» fakta på det
religiösa, det moraliska, det nationella området
framhållas och uppskattas. Att hela tillvaron, hela
människotillvaron framförallt, är »gudbeåndet», att där
öfverallt rör sig tankar om Gud och sträfvande till Gud —
det är något som »slår an» på den yngling, som är »ideellt
anlagd» och har behof af att bilda sig en
världsåskådning. Just det aparta, det extraordinära, det exklusiva,
hvarmed man a priori märkt kristendomen, bibeln,
kristendomsundervisningen för att den icke skall profaneras,
är enligt min mening mera till skada än gagn. Man
gör därmed kristendomens stormakt till en instängd
mikado hvars klädafåll man bör beskåda med vördnad,
men som tyvärr alltför ofta blir utan inflytande på
lifvets gång.

Det enastående hos bibeln, det enastående hos
Kristus — skall då det försummas? Ingalunda. Men det
är icke det rätta sättet att vilja likasom genom en etikett
intyga det extraordinärt stora och så väcka tron på
storheten. Det är återigen samma förut kritiserade
tillvägagående att söka frammana tron på konstlad väg. I
st. f. att säga: Här är något utomordentligt,
öfvernatur-ligt af Gud ingifvet, här är Guds ende son i
människo-skepelse — lägg s. a. s. bibeln bredvid Livius och
Homerus och hvad som annars läses; ställ människosonen
bredvid Alexander och Cesar och Napoleon! kanske
ynglingen ser det extraordinära och känner skillnaden
mellan denna världens människor och honom, hvars rike
icke är af denna världen. Göres jämförelsen rätt, så
känner han det nog. .Och det intrycket är för lifvet
vida betydelsefullare än en inlärd dogm — det banar
också den rätta vägen till förstående af dogmen. Ser
ynglingen ej skillnaden, så visar det bristande eller
ännu ej vaket religiöst sinne, och detta vaknar ej genom
några dogmatiska omdömen om bibeln och Kristus.

När ynglingen, i den mån förhållandena medgifva,
närmare införes i den utvecklingshistoria, bibeln skil-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:37:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1895/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free