- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Trettioförsta årgången. 1895 /
252

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

252

Skolan och bibelkritiken.

tativa personligheter »hjältar» för den unge, så blir det
icke farligt att visa på bristerna i deras lif, deras karakter.
Äro deras af Gud ingifna tankar af ynglingen
uppskattade i deras höghet och samvetsbindande makt, så
är det icke farligt att påvisa de mänskligt naturliga
»bristerna» i dessa tankar och de ord, hvari de
fram-burits till oss under historiens lopp. Att bibelns män
icke hade reda på Copernikus’ system t. ex., blir
ingenting underligt och tvifvelsväckande, om man aldrig
skjutit in den tanken, att Guds ande bort lära dem det.

Någon sade, på tal om en »modern» författares
uttalande om bibeln, att denne resonnerat ungefär så:
»Först genom att nedsätta bibeln tillräckligt kunna vi
rätt uppskatta dess stora värde». Och det — menade
min interlokutör — är just ett resonnemang, som satan
själf kunde känna sig stolt öfver att ha uppfunnit.
Detsamma kunde han möjligen vilja tillämpa /på mitt här
flerfaldiga> gånger upprepade tal om att göra bibeln
litet mindre »upphöjd» i ynglingens ögon. Men — jag
tror dock ej, att djäfvulen skulle varit obetingadt glad
åt att själf hafva kommit fram med den nämnde
författarens resonnemang. Man går icke djäfvulens verkliga
ärenden genom att »nedsätta bibeln» i raden af de
klassiskt mänskliga litterära skatterna, som i sin mån
behöfva ett kritiskt bedömande för att rätt förstås. Ty
det är, för den som erfarit båda delarne, uppenbart
hvilken stor skillnad det är på att komma »kritiskt»
till bibeln under förutsättning af den gamla
ofelbarhetsteorin och att komma till den under förutsättning
af en teori, som s. a. s. väntar mindre af bibeln. I
förra fallet blir hvarje underlighet, hvarje mindre
tilltalande bild, hvarje mindre högt stående moraliska eller
religiösa tanke ett svårt, ja kanske hjärtepinande »men».
Upptäckandet af någon sådan »brist» blir en upptäckt
som väcker och när tviflet. Det stora ser man däremot
icke. Det väcker ingen undran. Det väntar man ju af
»Guds ord», att det skall tala om stora ting på ett
storartadt sätt. Men kommer man en annan gång med
den tanken, att »bibeln är väl just ej märkligare än de
andra böckerna i min bokhylla» — då stannar man lätt
förvånad och lär sig beundra det underbara.

Det är i viss mening bättre, om våra ynglingar
komme med mindre »anspråk» på bibeln. Just i det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:37:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1895/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free