- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Trettioförsta årgången. 1895 /
337

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

337 Moderna reformplaner på kristendomsundervisningens område.

utveckling. Det vill säga: vi böra låta den kyrkliga,
äkta, af anden burna traditionen också få ut sin rätt.
Både den enskildes och det kyrkliga samfundets
lifser-farenhet har nu sitt correctiv i skriften. Men hvad är
då heligt förbindande och normerande skrift? Härpå
låter recensenten sin författare svara, och det är just ett
sådant svar jag måste anse vara, så godt det från en
viss synpunkt kan låta, dock i grunden högeligen
vilseledande. Ty i det svaret (sid. 146 i recensionen) ligger,
så vidt jag uppfattar dess mening, just ett mycket
betänkligt förbiseende af betydelsen af det kyrkliga
samfundets lifserfarenhet. Citatet talar om »Jesu
religions-stiftande lära, som i alla tider förblifver normen eller
rättesnöret för en kristens tro och vandel och den
pröfvo-sten, på hvilken äktheten af hvarje förkunnelse, som
gifver sig ut för att vara kristlig, skall bedömas». »Allt
öfrigt», tillägges det »i den heliga skrift eger religiös
betydelse för oss i samma mån det afspeglar det intryck
och återger den verkan, Jesu person och evangelium
utöfvat på den första lärj ungakretsen, eller, hvad angår
gamla testamentet, låter oss blicka in i Guds
underbara ledning af det folk, inom hvilket Kristus skulle
födas o. s. v.» — således: den normerande auktoriteten
är »Jesu eget evangelium», »Jesu religionsstiftande lära».
Ja, hvem vågar motsäga det? Men huru då så helt,
sannt, fullkomligt, lefvandegörande som möjligt uppfatta
och tillegna sig detta evangelium ?

Ingen har fattat evangelium så, som Herrens egna
apostlar. Att lösgöra Jesu vittnesbörd från apostlarnes
är derför icke att frigöra evangelium, utan att binda
det vid menskligt oförstånd. Apostlarnes vittnesbörd
är väsentligt för tillegnandet af evangelii verkliga
innebörd. Och den kristna församlingen har med en helig
urskilning och med en taktfullhet, som måste
erkännas vara ledd af Herrens ande, gjort sitt val bland
tillgängliga skrifter och samlat den nytestamentliga kanon.
Den normerande auktoriteten är således hvad nu
särskildt nya testamentet beträffar alla af kyrkan erkända
nystamentliga skrifter. Det måste således, för att komma
till en sannt evangelisk uppfattning af läran, gälla att
jemföra och sammanfatta allt af Guds ord,
evangelisternas och apostlarnes skrifter, såväl som ock det gamla
testamentet. Det blir då icke den enskilde, som har att
Pedagogisk Tidskrift, 1895. 7. 22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:37:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1895/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free