- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Trettioförsta årgången. 1895 /
338

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

338 Moderna reformplaner på kristendomsundervisningens område.

afgöra, i hvilken mon »religiös betydelse» får tillmätas
en utsaga eller en helig skrift och derefter bestämma
dessas inflytande på läran. Utan det blir kyrkan, som på
grund af allt Guds ord ger uttryck för de inom det
kyrkliga samfundet upplefda lifserfarenheterna. Och
sådana uttryck hafva vi i de kyrkliga bekännelserna.
Hvad som skall offentligen läras är icke den eller den
enskilda meniskans lifserfarenheter och på dem
grundade lärouppfattningar, utan det är den kyrkliga
uppfattningen, visserligen brytande sig genom olika
utvecklade personligheter. Biblisk i sann mening blir således
endast den läroframställning, som beherskas af bibelns
ande och tager afgörande hänsyn till allt Guds ord,
sådant det i det kyrkliga medvetandet otvetydigt gifvit
sig tillkänna. Enär vi nu icke kunna erkänna, att D:r
Fehrs bok är af en sådan ande heherskad, måste vi för
vår del anse den vara obiblisk.

D:r Fehrs arbete är vidare icke Lutherskt. Hvad
recensenten påpekar, nemligen att arbetet »i vida
kretsar gör tillgängliga de kostliga skatterna i Luthers
stora katekes», är arbetets mest framstående förtjenst,
och den äran vilja vi förvisso ej hafva författaren
beröfvad, att han i allmänhet lemnat en rik och vacker
skörd af uttalanden från den store lärofadren. Men
detta oaktadt är arbetet alltigenom olutherskt. Ty det
är med D:r Fehrs sätt att stödja sig på Luther som med
sekternas sätt att tolka bibeln: det går an att få fram
derur nästan hvad som helst. Och likasom man ej är
biblisk för det man citerar bibeln utan att förstå att
använda och tillämpa dess ande, så blir man ej heller
Luthersk för det man anför Luthers ord utan att hafva
tillegnat sig hans läras verkliga innebörd. Med
anledning af det ofvan om bibelenligheten sagda skulle vi
här särskildt såsom något utmärkande kunna påpeka
den grundväsentliga skilnaden mellan Luther och
författaren beträffande bibelns auktoritet. Må man icke
försöka slå mynt af den Luthers svaghet, som yttrade
sig i hans fria förhållande till en eller annan af de bibliska
böckerna. Vi hafva tillräckligt klara vittnesbörd om
huru han kände sig »bunden» och »fångad» af Guds ord,
och huru en öfverlägset och subjektivistiskt kritiserande
behandling af skriften var för honom alldeles fremmande.
Vi måste således anse, att förf. i detta afseende såväl

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:37:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1895/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free