- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Trettioförsta årgången. 1895 /
410

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

410

Litteraturanmälan.

om Guds treenighet utgör närmast for den kristne och Kristi församling
en kort, innehållsrik sammanfattning af hvad de på grund af sina
lifs-erfarenheter tro och bekänna* om Gud såsom Fader, Son och Ande».
Skriften innehåller ingen framställning af Guds treenighet ; därtill
har kyrkan kommit genom att mot inträngande judiska och hedniska
villfarelser systematiskt ordna och utveckla »vissa sakförhållanden i
frälsningsuppenbarelsen, hvilka ej kunna fattas utan antagande af
en väsentlig enhet och en personlig åtskillnad mellån Fadern, Sonen
och Anden». Den gamla dogmatikens tal om personliga handlingar,
egenskaper och begrepp har öfvergifvas. Förff. skilja mellan den
ekonomiska triniteten, som möter oss i uppenbarelsen, och
väsenstri-niteten, af hvilken »blott några grundlinjer, som framlysa i
uppenbarelsen, kunna skönjas».

Under afdelningen om Guds rike behandlas det i skapelsen
anlagda gudsriket, dess genom synden störda och dess genom
nåden återstälda utveckling samt gudsriket i dess fulländning.

Gudsriket har, såsom ofvan angifvits, två sidor: det skall
betraktas såsom det högsta goda, som Gud gifver sin församling., och
såsom det sedliga ideal, som . kyrkans medlemmar hafva att under
ömsesidig kärlek sträfva efter att uppnå. — Särskildt
anmärkningsvärd är behandlingen af skapelsen. Läran om skapelsen är ej i
första hand ett trosföremål; den är en följd af tron på Guds rike
såsom världsutvecklingens mål. Skapelseläran konstrueras således
ej enligt Genesis’ berättelse utan efter den kristna trons fordran på
världens fullkomliga beroende af Gud och Guds fullkomliga oberoende
af världen liksom nu så ock från början.

Människan är skapad till Guds beläte, ty endast mellan
varelser af samma valör, mellan personer, kan en kärleksgemenskap
existera Likheten har en formel sida (det väsentliga gudsbelätet,
människan är person) samt en reel sida (det tillfälliga gudsbelätet,
människans person är till såväl sitt ursprungliga tillstånd som sin
eviga bestämmelse bestämd af kärleken). — Här omnämnes äfven
det kristliga humanitetsidealet, som innefattar frimodig förtröstan
på Gud såsom den himmelske Fadern samt tjänande kärlek och
osviklig kallelsetrohet. •

»Af den gudomliga uppenbarelsen och vår egen erfarenhet
förnimma vi, att världen numera är ond». Då detta onda är en
makt öfver människorna, så måste det äga sin första upprinnelse
inom de högre, starkare andemakternas område. För denna mening är
äfven den bibliska berättelsen ett vittnesbörd, hvilket i underbar
enkelhet och sanning framställer syndafallets hemlighet. — Synden har en
tvåfaldig betydelse, nämligen för Gud och för människan själf. Starkt
betona förff. skillnaden mellan synd och skuld. »Det ärfda onda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:37:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1895/0418.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free