- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Trettiofemte årgången. 1899 /
5

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kultnrhistori en s ställning.

5

derna tiden, såsom förakt för auktoritet, religiös
likgiltighet, kosmopolitism och njutningslystnad, samt att lära
den unge inse nationalitetens och de fasta
samhällsformernas betydelse äfvensom att bibringa honom
erfarenhet af lifvet och människorna och förbereda för ett
verksamt deltagande i det offentliga lifvet. Men så väl det
är, att historiens studium kan bära dylika frukter i sitt
sköte, så är allt detta ej ett mål, utan en följd; ja, dessa
frukter kunna endast då påräknas, där historien strängt
vidhåller, att dess omedelbara uppgift är att gifva en i
möjligaste måtto sann och lefvande bild af
mänsklighetens utveckling.

Frågan blir då, om den politiska historien ensam
för sig är i stånd att åstadkomma en dylik bild. Att
den ej kan eller ens gör anspråk på att kunna
framställa utvecklingen i hela dess bredd, ligger ju redan i
namnet; men en närmare eftertanke torde äfven gifva
det resultat, att den näppeligen är i stånd att ens
förklara sig själf och att den, vare sig det är fråga om
personer eller händelser, redan för sitt eget begripande
har behof af kulturhistoriens hjälp.

Hvad den historiska personligheten beträffar, så
gäller här — med någon förändring af en känd
sentens —, att

Vill du mannen rätt förstå,

Skall till mannens tid du gå. ^

Ty endast då blir personen lefvande och fattbar,
när han framstår mot bakgrunden af sin egen tid;
lösryckt ur sin naturliga förbindelse med dess kulturlif,
blifver han en dimfigur utan kött och blod, en
gengångarbild af dessa stela gestalter, som stirra fram mot
åskådaren från de gamla byzantinska målningarnas
enformiga guldgrund. Det är detta behof af
individualise-ring, man hittills sökt fylla genom de så kallade
historiska anekdoterna, dessa menlösa barn, dem våra dagars
vetenskapliga kritik äflas att som understuckna
vanbör-dingar offra på Klios altare. Lyckas man på detta sätt
plundra de gamla hjältarne och statsmännen på de
välkända historiska attributen utan att vara beredd på att ur
kulturhistorien låna någon flik af tidsmilieu att insvepa
dem i, skola de ännu mer än hittills framträda i våra histo-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:40:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1899/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free