- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Trettioåttonde årgången. 1902 /
310

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

310

» HAUTE VILLE » .

grafiska planen af Rom, i marmor utförd under Septimius
Severus; i Faunens sal en satyr (faun) af röd marmor; i
3:dje salongen centaurer i svartgrå marmor, kolossal byst af
Trajanus med corona civica. Den 4:de salen kallas
»Filosofernas sal», och deras rad börjar med Sokrates. Den 5:te
innehåller, jämte annat, »romerska kejsare i marmor»
(Caligulas af basalt) samt åtskilliga kejsarinnor. I 8:de salen
ser man den Kapitolinska Venus efter Praxiteles samt Amor
och Psyke.

I Konservatorernas palats märkas Fasti consulares,
förteckning på romerska konsuler och alla triumfatorer från
Romulus till Augustus. Det nya Kapitolinska museet
innesluter alla nya fynd i staden samt alla antika bronser; en
kolossal byst af Mæcenas; ett hufvud af Attis med spår af
polykromi; varginnan på Capitolium från 5:te årh. före Kristus,
mycket arkaistisk och tvillingarna Romulus och Remus;
gossen, som drager en törntagg ur foten m. m. En trappa
upp ligger Pinakoteket, som har fyra salar med moderna
oljemålningar.

Detta påminner oss om vår ensidighet hittills att
besöka endast skulpturmuseer. Men, då feriekurserna icke
utlofvat annat än »studium af den klassiska kulturen», kan
ingen anmärkning riktas mot deras ledare. Dock kan väl
ingen bildad människa lämna Rom utan att se dess
storartade tafvelmuseer med verk af världens största och mest
berömda målare, Rafael, Michel Angelo m. fi. Därför
lämnades detta åt det enskilda studiet, och vi ha icke att yttra
oss däröfver i denna uppsats. Vi kunna blott säga, att
därtill fordras längre tid än tre veckor. »Tre år förslå ej
långt, då det gäller att forska i Rom», yttrar C. Bildt.

Vi hade dock haft tillfälle att i Pompeji och Neapel
(genom förflyttningar af konstverk från Pompeji) studera
forntidens målarkonst, sådan den visar sig i
väggdekorationerna: arkitektoniska former med illusoriska perspektiv
och vistas, inramningar och friser fulla af blomstergirlander
med guda- och människofigurer, landskap och djur, allt väl
bibehållet, t. ex. de utmärkta erotfigurerna i Vettiernas hus.
Vi måste äfven här beundra antiken, som utan oljefärg
kunde åstadkomma så vackra och varaktiga taflor, för att
icke tala om mosaikerna, t. ex. Alexanderslaget och Gåve
cane m, begge flyttade från Pompeji till Neapel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:41:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1902/0316.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free