- Project Runeberg -  Pedagogisk tidskrift / Sjuttiotredje årgången. 1937 /
200

(1903-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 7 - Svante Bohman: Till frågan om intelligensens natur och utveckling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 o o

SVANTE BOHMAN

ningsförnimmelser. Vanligen anser man nämligen, att viljan
är en själslig kraft att handla. Dess förekomst i
tankeförmågan tror man sig uppleva, då man vill lösa ett problem
av något slag. Tillsammans med den gamla
kausalitetsföreställningen ligger den till grund för det
förmögenhetspsykologiska tänkesättet. Vi kunna har icke närmare beskriva, hur
dessa båda oklara idéer psykologiskt sett smälta samman till
idén om den själsliga förmågan. Vi nöja oss med att påpeka,
att sammanblandningen skett på ett mycket tidigt
kulturstadium, och att den grundlagt en genom hela historien
verkande vana att föreställa sig viljelivet som intimt
sammanhörande med causa—sui-idén. Den mystiska orsaken, som
orsakar själslivets olika yttringar, blir på så sätt konkret
upp-levbar i viljan. Spänningsförnimmelserna i viljemedvetandet
fattas som »kraften» i orsaken, varigenom vi få idén om
den själsliga kraften, som är orsak till att vi handla, att vi
tänka etc.

Att den själsliga kraften betecknas som förmåga
sammanhänger dels med den samlade erfarenhet av tidigare
viljehandlingar, som konstituerar medvetandet om att man kan
utföra en bestämd handling, dels med att »kraften» oklart
tänkes som något substantiellt, trots att den vanligen säges
vara irrationell. Förmågan är både kraften att vara verksam
och kraften att kunna vara verksam. Kraften är i ett fall
något aktivt, i ett annat något potentiellt. Den försvinner
icke, i och med att viljemedvetandet upphör och personen
vilar sig. Och dess potentiella natur består ej enbart i
minnet av tidigare viljehandlingar utan dessutom som sagt i
något substantiellt, som föreställes bakom ordet »själslig».

Avböjer man att fatta orsaken som något själsligt och
irrationellt, återstår den abstrakta tanken på en real enhet,
som är orsak till uppkomsten av själslivets yttringar. Från
en som man anser fördomsfri naturvetenskaplig synpunkt
säger man exempelvis, att orsaken till det intelligenta tänkan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:56:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pedagtid/1937/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free