- Project Runeberg -  Peter den Store /
278

(1898) [MARC] Author: Kazimierz Waliszewski Translator: Axel Bergström - Tema: Biography and Genealogy, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra delen. Människan - Andra boken. Omgifningen - 2. Kvinnorna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

278

k. wal18zewski

"Kvinnans hår är långt, hennes förstånd kort. —
Kvinnans förstånd är som ett hus utan tak. — Man bör fly
kvinnans skönhet, liksom Noak flydde för syndafloden. —
Hästen bör tyglas med betsel, kvinnan med hot. — Den
kvinna man ser är af guld, den man icke ser är af koppar.u

De moderna ryska historieskrifvarna äro benägna att
anse, att denna uppfattning är af utländskt ursprung och
stridande mot nationens naturliga tendenser. Ty enligt
dessa vore ryssarna snarare benägna att fordra fullkomlig
likställighet mellan könen; och i själfva verket framträder ej
i den nuvarande ryska lagstiftningen, lika litet som i landets
seder, den uppfattningen, att kvinnan bör underkufvat, som
kan spåras i Västerlandets lagar och seder. Oberoende af
hvarje kontraktsmässig öfverenskommelse råder den ryska
gifta kvinnan öfver sin förmögenhet. Den uppfattning
som härskade före Peter, såväl som därmed
öfverensstämmande inrättningar och bruk, terem inbegripen, påstås komma
från Bysans, såsom en följd af den religiösa, klosteraktiga
asketism som satte sin prägel på landets intellektuella och
moraliska utveckling. Terem vore icke ett harem. Att
kvinnorna instängdes i detta fängelse berodde på en helt
annan känsla än svartsjuka. Man hyste fruktan för synd
och skandal och hade ön religiös uppfattning af lifvet, för
hvilken klostret var idealet, hvarmed man behagade Ghid.
Om terem ej direkt härledde sig från Bysans till sin form,
gjorde det det dock till sin idé. Det är så saken
framställes.

Hvad man än må tänka härom, fängelset var dock
ett fängelse och ett strängt bevakadt fängelse. Hustrun
och framför allt den unga flickan höllos verkligen i
fångenskap därstädes. De släpade fram sitt lif utan luft och
ljus i rum, som liknade klosterceller och fängelsehålor, med
tjocka gardiner för fönstren och hänglås för dörrarna. De
hade ej en egen utgång, utan då de ville komma ut, måste
de gå genom faderns eller mannens rum, ty dessa hade
nycklarna i fickan eller under hufvudgärden. Vid större

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:04:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/peterstore/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free