- Project Runeberg -  En målares resa /
54

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Atmosfär

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 »Tankar och teckningar» har Heidenstam ett kapitel
om olika länders färger, däri han ger en
sammanfattning av sina intryck från en blixtturné, som sträcker
sig till Bosporen och, återvändande över Grekland och
Italien, ej stannar förrän han uppe vid Nordkap kan
konstatera att »i den genomskinliga luften icke blott
fjord och snöfjäll hårt och skarpt klarlägga sina färger,
utan till och med blommorna bli mer lysande och där
icke ens middagsljuset vid klart väder torde kunna kväva
landskapet i vitaktigt skimmer». Och slutar författaren:
»Icke södern men norden är de starka färgernas rätta
hemvist.»

Han vill härmed försvara »de yngre målarna» (under
1890-talet?) som »mer och mer begynna att framställa
det nordiska landskapet i starka färger»: »mången skakar
nämligen förvånad på huvudet åt dessa nyheter och
har svårt att göra sig förtrogen med en bild, där man,
ser våra skogssjöar och klippor i en färgprakt som av
hävd uteslutande tillmätes södern».

Som något fullt tillförlitligt vittnesbörd kan dock aldrig
konstens vara att räkna med. Med 1890-talet började en
strömning av dekorativa tendenser som gå ut på större
färgstyrka i breda plan och denna tendens är lika
framträdande i länder med blekare toner — såsom
Frankrike, som vid slutet av decenniet står under ledningen
av en ny skola »Les Fauves» (Matisse m. fl.) på vars
färgexcesser parispubliken övade sin skämtsamt anlagda
esprit.

Expressionism efterträdde naturalism och varje lands
natur följde om än mer eller mindre trögt måleriets
evolution.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:54:52 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/pgresa/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free