- Project Runeberg -  En målares resa /
85

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Episoder — konst och annat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

verkar fuktigt och vars närhet ju även under årens lopp
betydligt skadat murar och fresker. — Läget är på
en gång bedårande med dess utsikter över Rom och
allvarligt, nästan beklämmande, och när jag sysselsatt
mig med villans historia och dess ägares har jag många
gånger funnit att de båda suggererat en stämning som
väl ’går i stil med de motsatta intryck jag erfarit av
villans omgivning och, sen jag sett henne på närmare
håll både innan och utan, även av henne själv. —

Vi känna Rafaels planläggning av villan, tack vare
en därav bevarad teckning av Antonio da Sangallo d. y.,
som var Rafaels medhjälpare vid S:t Peterskyrkan. Man
kati på denna teckning studera hur väl Rafael vetat
begagna sig av den föga tacksamma terrängen, en lång,
smal platå som på ena sidan begränsas av det branta
Monte Mario, på andra av en sluttning ner till Tibern.
Att lägga en bredare huvudfasad åt söder — åt Rom —
som man helt naturligt skulle önskat, förbjöd sig själv
på grund av tomtens ringa djup. Han låter därför
huvudaxeln gå parallellt med platåns längdriktning men —• och
detta verkar genialiskt — kastar komplexets huvudkropp
tvärs över denna axel, varigenom han får två likvärdiga
fasader. Denna huvudkropp jämte hälften av den runda
volym han placerat vid sidan blevo färdigbyggda och
finnas där än i dag. Intrycket, när man stiger uppför
vägen till trappan där vi blevo mottagna av den lilla
näpna domestiken i rent förkläde, gav en stark kubisk
effekt, verkade kraftigt och elegant samtidigt. Studerar
man planritningen slår oss, hur väl Rafael vetat utplantera
motsättningarna mellan det raka och det runda, »le droit
et le courbe», källan till all linjeskönhet. Han hade tänkt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:54:52 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/pgresa/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free