- Project Runeberg -  En målares resa /
88

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Episoder — konst och annat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

antagligen tillhörande falksläktet, demonstrativt i sina klor
en stor signetring vars imponerande diamant inte tyder
på att kardinalshattens ägare försmått världsliga skatter.

Under Giulio Romanos fris är muren odekorerad, men
har antagligen förr varit behängd med gobelänger. I
salen fanns nog möbler, men rummets storlek gjorde
att dessa föreföllc tämligen obetydliga — och det hela
verkade väl enkelt för att vara den nuvarande ägarens
finaste mottagningsrum. Dess enda men värdefulla
prydnad var frisen.

Om färgen i denna skall jag inte yttra mig vidare
än att det hela, tack vare tidens arbete, verkade djup
harmoni, trots vissa partier voro ödelagda, andra såsom
vissa vita eller täckfärgsblå exalterats. Det mode som
unga konstskribenter anlagt för att visa sig riktigt på
styva linan och som består i att skriva att den eller
den duken är sammansatt av rött, blått och blåviolett,
eller grönt, gult och svart, säger mig nämligen absolut
ingenting om verket är fult eller vackert, ja icke ens
om dess färgverkan. Ty för att åskådliggöra denna
duger sannerligen ej att uppräkna vissa elementära
färg-ingredienser, man måste på millimetern kunna ange både
dimension, placering i förhållande till grannarna såväl
som deras plats i dukytan’ och nyanserna. Utan dessa
senare är det icke möjligt göra sig ett begrepp om
en tavla man inte sett, men bara får läsa om. Språket
har icke motsvarande uttryck för dessa hundratals
nyanser, tusentals valörer vars rätta avvägande är kriterium
på ett gott konstverk. Man kan visserligen som Whistler
tala om en »nocturne in b 1 u e and mauve» och
någon »symfonie in p i n k» ty därmed menas blott

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:06:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pgresa/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free