Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Episoder — konst och annat
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Det hände Michelangelo ofta att han icke avslutade
sina verk i marmor, där somliga partier kvarstå råhuggna.
Kanske att han ibland så gjorde med avsikt för att få
omväxling i behandlingen, nog av detta togs till intäkt
av modernismen, representerad av en Rodin, och man
fick uppleva ett marmorsläkte där inte bara smärre
partier voro behandlade som rustik; Rodin gjorde en byst
som nätt och jämnt lyckas höja sig med hakan ur ett
kvadratiskt, ohugget marmorblock, och senare ha hans
efterföljare nöjt sig med ännu mindre och endast låtit
näsan gå klar.
Stephan Sinding yttrade och jag skriver under: »Det
är ett billigt sätt att dölja sin okunnighet, detta
pittoreska, måleriska, där leran förvandlats till färgklattar;
se på Michelangelos blankpolerade former, där fordras
säkerhet och precision, se bara på M, o s e s* tår, han
har inte fuskat!» —
Och jag tittar på tårna tills blicken tåras —
sannerligen, dessa borde en konstnärspilgrim andäktigt kyssa,
långt hellre än S:t Petristatyns nötta fot. — Au revoir
— Moses! —
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>