- Project Runeberg -  En målares resa /
108

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Episoder — konst och annat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med ungrenässansens fullödiga realism, som är ett oting
i fråga om arkitektonisk dekorering, inte hann längre
än till ett uppslag för den kommande barockens utpräglat
ornamentala behandling. Hans stil är illuderande och
samtidigt påfallande arrangerad, ett sammansmältande
av två motsatta principer, den bundna och — i
utförandets detaljer — den obundna, liksom vissa slag av
poesi som man kan läsa både som obunden prosa och
bunden vers. Han är renässansens totalist.

Att Taine i första ögonblicket blev besviken — han
är ju naturalismens gudfar — är ej förvånande, lika litet
som att han, intelligent och skarpsynt, korrigerade sin
felsyn. När han ser Borgobrandens högra parti med dess
ståtliga kvinnogestalter, kommer han att tänka på
grekiska vaser, på karyatider och detta blir utgångspunkten
för en helt ny tankegång: bilderna, freskerna äro icke
fristående stafflitavlor, men skola vara målade
komplement i en arkitektonisk organism. Denna riktiga tanke
får fotfäste och lämnar honom inte under hans vandring
genom stanserna.

Det har roat mig taga reda på vad en s. k.
impressionist som Renoir kände inför Rafael, ty enligt den
uppfattning som åtminstone undertecknad hyst om Renoir,
en helgjuten konstnär med två ansikten, väntade jag
mig från impressionistsynpunkten förbluffande åsikter och
finner min förmodan besannad. Vollard berättar att
Renoir efter Italiaresan yttrat: »Jag kom för att skämta
med Rafael och vad finner jag? En målning så levande
och fri. När jag kom tillbaka till Paris och bekände
min förtjusning svarade kamraterna att jag var för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:54:52 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/pgresa/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free