- Project Runeberg -  En målares resa /
111

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Episoder — konst och annat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ilt

att densamma på sina ställen, under tidernas lopp, måste
ha undergått mindre fördelaktiga förändringar, så t. ex.
i några vinröda och blå toner. Den är blond och
samtidigt fyllig. I nästa rum, Sala del Heliodoro, sitter
Rafaels andra i färgen vackra fresk »Mässan i Bolsena»
och avståndet i verkan mellan dessa verk är
utomordentligt. »Mässan» är djup och glödande tiziansk samt
innehåller dessutom ett parti, det högra, där
Schweizer-gardet ligger på knä, som i hela Rafaels oeuvre intager
en viss särställning. Porträtten ha en holbeinsk skärpa
i karakterisering, som man inte annars påträffar och
jag förklarar detta ur samma observation, som Lange
gör om antiken vid framställning av främmande
barbarer. dess blick skärptes genom det nya och egenartade,
se exempelvis den döende gallern och en hel del porträtt
av främlingar.

De båda stanser jag nu betraktat hade dekorerats på
uppdrag av Julius II, endast en fresk eller ett par äro
utförda under den följande påven, Leo X. Mäktiga och
imponerande båda, beteckna de två skilda livsuttryck
dessa bägge renässansens berömda kyrkofurstar. Julius
var kraft och handling, Leo en sybaritisk estet under
vars regering hela den tongivande andan i Rom var
omättlig njutningslystnad under fint bildade och
konstnärligt gestaltade former. Hovet var kardinaler, formellt
ungkarlar, vid vars aldrig slutande fester högtuppsatta,
litterärt och estetiskt intresserade hetärer, en Imperia,
en Beatrice da Ferrara m. fl. tillhörande kurtisanernas
överklass s. k. oortegiane oneste representerade det
kvinnliga elementet. Rafael, som skulle allting bestyra som
rörde konst, målade teaterdekorationer och inviterar anti-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:54:52 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/pgresa/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free