- Project Runeberg -  En målares resa /
182

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sevilla

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

efter sin sjukdom behåller han samma maner liksom
han även då alltid förekom i samma vita flanellkostym.

Och det märkliga är att han ofta lånade ur
kamraternas garderob, ur Birgers, ur Allan Österlinds, ur Zorns«
Hans ypperliga gouache i Nationalmuseum »Spansk
tiggare» har plagg som målats i den sistnämndes akvareller.
»Smederna» äro närmast tillyxade i Frans Hals skiviga,
breda stil; »Spanska dansen» däremot har mindre direkta
påminnelser om andra målare, ehuru jag för min del
inte anser det uteslutet att umgänget med Birger, som
avskydde bredd och allt som inte ägde fasta precisa
konturer — exempelvis impressionism — och älskade
peta ut små finesser, givit Josephson lust att till
omväxling med Smedernas försöka ett annat motsatt
tillvägagångssätt. Det är snarast ett misstag att om det
decennium, varunder denne konstnärs egentliga
verksamhet är förlagt, tala om utveckling. I sina första
italienska arbeten behärskar han sin konst lika väl som i
sina sista i Bréhat. Icke utveckling men omväxling.
Kan man tänka sig ett mera radikalt ombyte av toalett
än de flotta porträtten av Renholm och Österlind, och det
minutiöst soignerade av Jeannette Rubenson eller hans
med penselspetsen prickade oeuvre från sista tiden. Och
så alla variationerna som ligga emellan dessa exempel!

Jag vet intenting som borde ha lärt konstdetektiverna
att icke se till kläderna — eller förklädnaden — men
söka uppspåra originaliteten en smula djupare än så.
Vi ha i vår egen tid en konstnär av guds nåde — Picasso
— men vars originalitet ju antagits som ett ä priori
och varför hans beundrare motståndslöst accepterat det
samtidiga bruket av alldeles motsatta uttryckssätt. Men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:54:52 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/pgresa/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free