- Project Runeberg -  En målares resa /
200

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Madrid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

man är en liten siffra på tiotusentalet — och oftast är
denna siffra en nolla. D,et grundläggande tiotalet varav
alla de efterföljande bildas och sammansättas är längesen
uppfunnet, ja, redan hos våra allra äldsta grottfäder.
Jakten efter originalitet är en chimär om man menar
något absolut, ja, även om man nöjer sig ined blott
det relativa, tämligen litet lönande.

Det originella, det oväntade har dock en förtjänst
ur en annan synpunkt än den varefter ett konstverks
värde bör bedömas, det stimulerar. Ett nytt arbete
har ofta förmåga att fängsla och sporra i högre ^rad
än ett gammalt kant och alltför Välbekant, även om
detta senare är, konstnärligt bedömt, vida överlägsnare.

Originaliteten eller självständigheten, som i en
stafflibild icke stör, snarare höjer, är ’däremot, då det är
fråga om dekorerande eller så kallade
monumentaH-målningar av mycket tvivelaktigt värde. En freskomålning
måste vara intimt sammanbunden med den vägg, det
rum, den arkitektur den är avsedd att pryda. Vissa
unga brustuppars galande mot bristande
självständighet hos de dekoratörer som smidigt böja sig efter
arkitektens, d. v. s. den ledande själens, intentioner
då det gäller en monumental uppgift bör stävjas innan
de propsa igenom sina självkära strävanden — — —

Om det ej är lätt att ur Velasquez’ dukar konstruera
fram konstnärens egen moraliska personlighet, hans
tycken, hans liv och leverne, så är detta däremot, i
allra högsta grad fallet med Qoya. Ja, jag vet knappast
i hela konsthistorien en figur som träder så livslevande
fram i sitt verk som denne Spaniens siste store målare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:54:52 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/pgresa/0200.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free