- Project Runeberg -  En målares resa /
205

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Madrid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mal åttioårig åldring företager han från Bordeaux, där
hans levnadsafton förflyter, ofta resor till Spanien för
att närvara vid något av sina alsklingsnöjen. —

Det är betecknande för den spanska skolan, kanske
mer än för andra länder, att så snart den kommit
på egna ben bli realistisk tolkare av landets folkliv.
Landskapsmålare som kunna jämföras med Frankrikes
och Hollands äger den inga och av framstående religiösa
dukar eller representatiorisbilder äger den relativt få,
jämfört med vad som finnes uti Italiens renässans och i
Ludvig XIV:s stater. Det är livet i Spanien, som ar
det ständiga temat för den spanska storhetstidens flesta
målare, och den siste store i Spaniens konsthistoria
har mer än de andra varierat detsamma.

Gör man en jämförelse mellan Velasquez’
skildringskonst och Goyas blir man genast frapperad av den stora
skillnaden i de båda målarnas ställning till motivet.
Velas-quez sitter eller står intresserad men lugn och observerar
i främsta rummet den måleriska sidan. Han befinner sig
inte på stort avstånd, snarare rätt nära, medan Goya
däremot är aktivt invecklad i händelsernas centrum, och,
synlig eller osynlig, själv ar en av huvudfigurerna.

Då futuristerna i sitt manifest proklamerade att
konstnären — målaren — bör taga sin stånd- och synpunkt
i motivets mitt och till en bild sammanfoga det han
sen runtomkring sig, var detta en befallning som
egentligen endast rörde konstverkets tekniska sida. Goya
framför duken tränger med hela sitt livsintresse in bland
de agerande, och deltager så i de dramatiska äventyren
att man är frestad påstå, att om han målade med ena
handen förde han värjan med den andra, och samtidigt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:06:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pgresa/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free