Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- Paris
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
är nyttig, och att man bör återgå till strängare metoder,
disciplin vid »disciplinernas» inlärande. —
*
I Förbundets skola eller som man sade när man ville
poängtera motsättningen till akademiens — i Förbundets
fria skola (fri och frihet; men varifrån och vartill
preciserades aldrig så noga) — verkade successivt tvenne
framstående konstnärer av mycket olika läggning både
som konstnärer och lärare: Richard Bergh och Anders
Zorri.
Ingen kunde vara mera ömsint om elevernas
personliga egenart än Bergh, eller mera angelägen att ge alla
ståndpunkter rätt och att söka sätta sig in i varje elevs
olika betraktelsesätt.
Ffan resonerade, reflekterade, filosoferade,
diskuterade, laborerade–––––ett system som ville ge skäl för
epiteten fri och frihet, där eleven skulle kunna välja,
men där han i regeln slutligen visste varken ut eller
in; allt blandades samman.
Vid inträdet i skolan fröjdades eleven åt denna frihet
från doktriner, metod, system, men när året gått var
belåtenheten svalare, och det kom till min kännedom
— jag stod den tiden redan utanför Förbundets
angelägenheter— att Bergh icke var så värderad som lärare.
Trots all hans intelligens och trots hans nästan
undfallande välvilja, ja respekt, för allt vad ungdom hette.
Det förvånade mig då — men jag begriper det numera
så mycket bättre.
Zorn som lärare hade helt annan metod, han förlorade
sig aldrig i diskussioner, var kort och bestämd, tog
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 15:06:47 2023
(aronsson)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/pgresa/0223.html