- Project Runeberg -  En målares resa /
235

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gången kom till Paris, slutet av 70-talet, har rnan
inrymt »le musée des Arts decoratifs». Jag blir alltid
glad och lätt till sinnet när jag träder in i dess väldiga
mittsal och därifrån vandrar genom de olika våningarna,
fyllda av konsthantverk och s. k. dekorativ konst. Här
har franska anden, le genie frangais, skapat en miljö
så genomfläktad av dess speciella charm. Här finnes luft
och grace. Här får man njuta artistiskt utan att vid
varje steg förföljas av pedagogens pekpinne.

Hur man ur museal synpunkt värdesätter detta museum
känner jag ej, som konstnär kan jag inte nog fröjdas
åt den levande pust som går igenom det hela. Andra
våningens åt mittelsalen helt öppna salar bidraga i
hög grad både till överskådligheten och till den befriande
känslan att inte vara instängd.

Jag undrar om man icke i modern museiteknik gått
alldeles för långt i metodik och pedagogik. Konsten
bör väl dock framför allt kännas och njutas, vartill
fordras en viss atmosfär — icke inläras som en
historie-lektion. Konsten — så är åtminstone min uppfattning
— senteras lika ofta och lika innerligt av personer
som ha relativt föga begrepp om data, nomenklatur,
stilar. Detta är visserligen bra, mycket bra och nyttigt
att känna, men icke det nödvändigaste.

Vår beundran för tyskarnas stora framsteg i
museiteknik och den omsorg och omkostnad de nedlagt på
museibyggnader vid dess installering har kommit oss
att fastna i ett torrt maner. Det med mycken pretention
uppförda Röhsska konstindustrimuseet i Göteborg är
därpå ett bevis. Redan tyngden av tegelarkitektur mitt i en
omgivning av renässans, ger försmak av det intryck man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:54:52 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/pgresa/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free