- Project Runeberg -  Återsken /
74

(1932) [MARC] Author: Henry Parland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

litterärt mästerverk tages som dess utgångspunkt, det
blir möjligen sämre, emedan vi inte kunna låta bli att
associera det med den litterära förebilden och sålunda
emottaga omarbetningen med så mycket mera kritik
på ju högre plan originalets konstnärliga nivå står.

Den psykologiska filmens scenarium utgår från en
rent litterär uppfattning av filmens egentliga väsen
och natur. För att detta må bli närmare belyst, måste
emellertid filmens primära egenskaper fixeras och vad
som är ännu viktigare: deras åtskillnad från
litteraturen och teatern kraftigt understreckas. Liksom vid
undersökning av varje självständig konstgren, måste
man även i detta fall operera med vissa satser, vilkas
riktighet inte kan bevisas, men vilka bilda en
nödvändig förutsättning för en djupare inblick i filmens
natur och utvecklingsmöjligheter.

Filmen är en alltigenom visuelltdynamisk konst.
Den är helt och hållet uppbyggd på den rörliga biidena
plastiskt-expressiva verkan, varigenom den vitt skiljer
sig både från litteraturen och teatern. Ty medan dessa
företrädesvis basera sig på ordets, språkets
möjligheter, stöder -sig filmen enbart på den stumma bildens:
filmen är en stum konst. Filmen är en stum konst.
Jag upprepar detta avsiktligt, emedan en självfallen
invändning här gör sig gällande: talfilmen. Jag skall
i slutet av denna artikel närmare beröra den frågan,
i detta sammanhang må det vara nog med att
konstatera, att talfilmen i grund och botten inte är
någonting annat än ett nytt försök att föra filmen över på
teaterns område, ett försök som i lika hög grad som
den psykologiska litterära filmen våldtar filmens in-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:10:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/phsken/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free