- Project Runeberg -  Återsken /
76

(1932) [MARC] Author: Henry Parland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

reala verkan. Filmen visar, men förklarar inte. Häri
ligger kanske dess mest åskådliga åtskillnad från
litteraturen.

Ett filmscenarium gjort efter litterär förebild kan
således inte upptaga ur densamma annat än den rent
yttre, omotiverade handlingen, sujeten. Jag nämnde
ovan det strängt kvantitativa sammanhanget mellan
rytmen hos en film och den plastiska intensiteten hos
de skilda bilderna. Det förefaller nästan onödigt att
särskilt påpeka att handlingen hos en roman eller
novell inte har någon som helst dynamisk rytm att
uppvisa. Den är alldeles för långsläpig och i avsaknad av
visuellt expressiva moment för att kunna förarbetas
till ett verkligt filmscenarium. Resultatet: »filmen
löper illa».

Ett litterärt uppfattat filmscenarium motsvarar
sålunda varken beträffande rytmen eller bildernas
plastiska verkan filmkonstens elementäraste krav. Å andra
sidan innebär det ett fullständigt stympande av den
litterära förebilden. Den psykologiska filmen ger med
fog anledning till allt det klander som från olika håll
riktas mot våra dagars filmkonst, den utgör ett
pro-fanerandc av alla verkliga konstnärliga värden, som
den kommer i beröring med. Att den i ingen händelse
gjort filmen till en »syntetisk» konst torde efter
ovanstående undersökning vara ganska självfallet.

Den psykologiska filmens svaghet ligger emellertid
inte bara i scenariet: den har å andra sidan försökt
närma sig teatern och därigenom överfört ytterligare
främmande moment på filmkonstens område. Liksom
den psykologiska filmen ur litteraturen tagit scena-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:10:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/phsken/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free