- Project Runeberg -  Återsken /
94

(1932) [MARC] Author: Henry Parland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dc oräkneliga imitatörerna av Pudovkins och
Eisensteins geniala modernistiska experiment. Den ryska
filmen lider faktiskt för närvarande av alltför brett
tilltagna dimensioner både vad uttrycksmaterialet och
målen beträffar. Men denna svaghet är inte
obetingad, den är även ett uttryck för de jätteperspektiv,
som blivit öppnade för filmkonsten genom den ryska
filmregins revolutionerande principer.

— Hos den finländska läsekretsen kommer vid
denna artikels genomläsande den ryska filmen
otvivelaktigt att associeras med namnen Mossjuhin och
Petro-vitj. Men detta är fullkomligt vilseledande. Både
Mossjuhin och Petrovitj tillhöra helt den amerikanska
och västeuropeiska filmkonstens område och hava med
den ryska filmen ingenting annat än namnen
gemensamma. De härstamma från den föregående,
psykologiska perioden hos den ryska filmkonsten och deras
nuvarande popularitet är endast ett uttryck för det
relativt efterblivna stadium, som den tyska, franska,
amerikanska filmen än så länge befinner sig på.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:10:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/phsken/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free