Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
212
landsmandinde og veninde, Angelica Kaufmann,
viser os en sjelden smuk, elegant mand i den
tids franske kostume. Goethe var selv mindre
fornøjet med dette billede, han syntes at det var
altfor idealiseret. Det andet, malet af Stieler,
fremstiller Goethe som en kraftig olding, frem-
deles statelig og vakker. Den usædvanlig høie,
lyse pande er umærkelig skaldet — ellers bruser
de graa haar kraftigt om hoved og nakke —
mens de mørke øine med det store, alvorlige,
fra os vendte blik er klare og fyrige som en
ynglings.
Værelserne havde forskellige navne, hen-
tydende til de sjeldne kunstgenstande, som de
indesluttede.. Her er saaledes »Junoværelset«
hvor en kolossal buste af gudinden troner. Origi-
nalen saa jeg i sin tid i villa Ludovisi i Rom.
Det er denne buste, som Goethe sammenligned
med »en sang af Homer« — og som han aldrig
blev træt af at betragte.
Saa kommer vi til »Busteværelset« , »Majo-
likaværelset«, »Zeltersalen«, hvor blandt andre
billeder findes et af Marianne Willemer, Goethes
»Suleika«, der selv skrev yndige digte som
Goethe sans facon optog mellem sine egne —
»Urbinoværelset«, hvor der hænger et legems-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>