Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Kompositionen börjar i själfva verket redan i
enskildheterna. En figur är en komposition i smått liksom
den ock kan utgöra schemat för totalkompositionen.
Månget tal är byggdt efter planen af en antites eller en klimax.
Mången skildring är som helhet en synekdoke. En
dikt kan forma sig till en bild, och ett helt diktverk
kan vara en genomförd symbol. De rytmiska
anordningarna visa sig i det hela lika väl som i
enskildheterna, och de mimiska medlen öfverhufvud ge det
hela den enhetliga dager, som är individualitetens.
Med ett ord, samma logiska arbete, som möjligen kan
finnas i detaljens figurer och rytm, återfinna vi i
totalkompositionen.
Att den poetiska kompositionen är i någon
väsentligare grad logisk, torde emellertid knappast vara
någon mera utbredd mening. Den synes snarare vara
något godtycklig och just genom sin regellöshet och
frihet från logiskt tvång vinna det behag den i första
rummet anses eftersträfva.
Ser man närmare efter, skall man likväl som
oftast finna logiska afsikter äfven bakom de skenbara
godtyckligheterna.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>