- Project Runeberg -  Den andra Dicksonska Expeditionen till Grönland /
522

(1885) [MARC] Author: Adolf Erik Nordenskiöld - Tema: Greenland, Exploration
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tionde Kapitlet. Om eskimåerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Någon bestämd religion hade de deremot icke, om ock den
store anden Tornarsuk, af missionärerna pligtskyldigast
identifierad med djefvulen, i olika former och gestalter ofta
spökar i deras sagor, hvartill ytterligare kommer en mängd
mindre mäktiga öfvernaturliga väsenden, med hvilka
innuitfantasien befolkade luften, hafvets djup och landets inre.
För dessa redogör Rink utförligt i sista afdelningen af
Eskimoiske Eventyr og Sagn (Supplement, Kjöbenhavn
1871). Men alla dessa fantasiskapelser förefalla mig
snarare som favoritpersonligheter i den grönländska sagan, än
såsom medlemmar af en verklig innuit-olymp. Hvad den
ene trodde om Tornarsuk och öfvernaturliga ting, det
skrattade den andre åt och tvärtom, å ömse sidor med
obegränsad tolerans. Såsom exempel på den fullkomliga
likgiltighet, med hvilken hedningarne i Grönland betraktade olika
åsigter i andliga ting, kan anföras, att då Nils Egede med
hån tillbakavisade en berättelse af några infödingar från
sydostbugten, att de på Disko skjutit en hvitbjörn så stor,
att den hade is på ryggen som aldrig smälte, sade desse:
»vi hafva ju trott på dina berättelser, och nu betviflar du
våra» (3:dje kontinuation, s. 115). Detta ansågo de
tydligen icke vara fair play.

Några tempel, offerställen eller afgudabilder träffas ej
hos dem och ej heller något prestestånd, ehuru ett dylikt
antagligen skulle uppstått ur eskimåernas angekokskrå, om
detta fått ostördt utveckla sig. Och likaså skulle sannolikt
deras, ursprungligen som leksaker, för gagn eller för
prydnad använda amuletter kunnat med tiden stiga till rang af
fetischer eller helgonbilder och en del af deras för jagten
och lifvet i hemmet faststälda sedvänjor till religionsceremonier.
Materialet härtill var dock vid den danska
missionens början klent nog, såsom man kan se af följande
förteckning, som Dalager, efter att hafva förklarat att de,
hvad religion beträffar, äro alldeles »uoverensstemmende i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Apr 12 01:22:30 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polexp1883/0550.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free