- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
3

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3

sedan de försvunnit ur den officiella religionen. Det är
dessa gamla förgätna religionsformer, som understundom
ånyo tränga sig fram. De yttringar af en religion som
framträda vid dess förfall äro också nästan alltid att
betrakta som atavistiska tillbakafall till längesedan
öfver-vunna föreställningar och riter1. Den möjlighet af
tillbakagång, som härmed är gifven, utesluter naturligtvis icke
riktigheten af det betraktelsesätt, som i de skilda
religionerna ser en fortgående utveckling från lägre till högre.
För religionshistorien äro de lägsta religionerna de mest
primitiva. Måste man än medgifva möjligheten af ett
föregående högre stadium, ligger detta i hvarje fall utom den
historiska forskningens område.

Att alla religioner haft att genomgå ett
utvecklingsskede motsvarande det, hvarpå naturfolken nu befinna sig,
kunna vi se på de talrika spår, det kvarlämnat i de högre
religionerna. Häraf följer ingalunda, att alla religioner en
gång varit sådana, som naturfolkens nu äro. I en mening
äro dessa kanske alldeles icke primitiva2. Men de kunna
icke desto mindre anses vara typiska för ett bestämdt
religiöst stadium. Om denna utvecklingsgrad benämnes
primitiv, afses alltså en bestämning i sakligt, icke i
kronologiskt hänseende. I religionshistorien gäller såväl som i
rätts- och samfundshistorien, att »gammal betyder icke
gammal till tid utan till struktur» 3. Endast med ett
sådant religionsbegrepp, som Max Müller framställt i sin
Origin of Religion, kan man undgå att i fenomen af
liknande art som det, hvilket — det må nu vara lyckligt
funnet eller icke — nu en gång fått namnet fetischism, se
en primitiv form af religion4. Men den teori, hvilken
betraktar känslan af det oändliga som religionens väsen och
utgångspunkt och finner orsaken till det grumlande af

1 Lehmann, Hedensk Monoteisme. 14. R. Smith, Religion of
Semites. 375 f.

2 Tiele, Geschichte der Religion im Altertum. I, 9.

a Mc Lennan, Studies in ancient History. 4. Brinton,
Religions of primitive Peoples. 11.

4 Origin of Rel. 126.

I

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free