- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
7

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ning, att »alla stora successiva förändringar, som inträdt i
den religiösa uppfattningen, hafva i själfva verket innerst
bestämts af den vetenskapliga åskådningens fortsatta
utveckling»

Den primitiva gudsdyrkan, som varit utgångspunkten
för den religiösa utvecklingen, så långt vi kunna följa
denna tillbaka, bör alltså vara beroende af den
motsvarande världsåskådningen. Skall man öfverhufvud taget
kunna tala om en sammanhängande religiös utveckling,
måste naturligtvis denna primitiva världsuppfattning på
sätt och vis ha allmängiltig karaktär. Det måste också
vara förhållandet, för såvidt de lagar, som bestämma
utvecklingen inom andens värld, äro lika ofrånkomliga som
de, hvilka behärska naturens. Med afseende på
sammanhangets lagbundenhet råder väl icke heller någon olikhet
mellan tillvarons olika gebit2. Naturfolkens uppfattning
af världen är också genomgående likartad. Själfva dess
art förändras icke af de olika geografiska och klimatiska
förhållanden, hvarunder de lefva. Det möjliggör dess
betraktande som ett enhetligt fenomen och som grundval
för den religiösa utvecklingen.

Denna för primitiva folk gemensamma
världsåskådning plägar efter Tylor benämnas animism. Animismen
beror af och består i naturfolkens oförmåga att uppdraga
några bestämda gränslinjer mellan tillvarons olika gebit.
Alla föremål, som träda inom deras synkrets, betraktas
som varande af enahanda natur och som utgörande sins
emellan likartade varelser; den orsak människan antager
bakom hvarje fenomen, formar sig på detta stadium till
ett väsen likartadt med henne själf. Människor och djur,
det organiska och det oorganiska lifvets företeelser, allt
står på samma nivå och tänkes lefva enahanda tanke och
känslolif eller vara yttringar däraf. Jord och himmel,
haf och floder fattas som personliga väsen såväl som sol
och måne, stjärnor, moln, vindar, skogar, berg, djur och
växter. Allt är utrustadt med samma begär, drifter och

1 Cours de phiiosophie positive. V: 71.

1 Brinton, Rel. of prim. Peoples. 6 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free