- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
11

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11

det beroende, hvaruti man känner sig stå till ifrågavarande
väsen och den hjälp, man därför kan påräkna af
detsamma.

När vi betrakta animismen som grundval för den
religiösa utvecklingen, är därmed, såsom ofvan är
på-pekadt, intet utsagdt om naturfolkens ursprungliga
religion. Den utvecklingsserie, som resulterar i uppkomsten
af ett polyteistiskt panteon, kan ha sin utgångspunkt i
animismen, oberoende af hvilken länk i utvecklingskedjan
denna själf utgör. Föreställningen om att den är den
första, har på senare tider från en ny synpunkt bestridts af
Andrew Lang Han har ju trott sig hos äfven de lägst
stående folken kunna spåra en renare uppfattning, hvars
förhållande till animismen han uttryckt i formeln: ju mer
af ren religion, dess mindre animism, ju mer animism,
dess mindre religion. Men innan någon förklaring kan
gifvas af de företeelser, hvarpå Lang stöder sin teori,
måste dessa själfva konstateras och kritiskt undersökas.
Det kan icke ännu sägas hafva skett2. Animismen kan
också understundom midt i sitt polydemonistiska virrvarr
ha plats för en högsta gud3, men den har icke plats för
en monoteistisk allfader. Om Bäjämi är en hög
skapar-gud, som på sina dyrkare ställer sedliga kraf4, och intet
spår röjes af ett animistiskt betraktelsesätt5, så blir det
ett problem för sig att afgöra, i hvilket förhållande detta
slag af gudar står till animismens skapelser. Det blir
likaledes ett problem att afgöra, huru denna art af
gudaväsen förhåller sig till motsatsen, monoteism och
polyteism8. Men i hvilken riktning än svaret på dessa frågor
kommer att gå, berör detta icke frågan om polyteismens
uppkomst. Utgångspunkten för den riktlinje, som leder

1 Myth, Ritual and Religion. Kap. XI och XII.

2 Söderblom, Andrew Langs teori om religionens äldsta oss
tillgängliga form. Nordisk Tidskrift 1902, 641.

3 Tiele, Gesch. der Rel. im Altertum. I, 11.

* Söderblom, o. a. a. 627.

• Söderblom, o. a. a. 635.

9 Söderblom, o. a. a. 644.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free