- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
20

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 20 —

döma de föreställningar, som naturfolken förbinda med
sina ceremonier och sedvänjor. Att detta område nu börjar
blifva något lättare att öfverblicka än förr, är till stor del
den antropologiska skolans förtjänst.

Meningsskiljaktigheterna beträffande totemismen ha
hufvudsakligen rört sig om, hvilket omfång man skall
tillerkänna densamma, dess orsak och dess inflytande på
den följande utvecklingen. Spörsmålet sattes under
debatt först genom Mc Lennans artiklar i Fortnightly Review
af 1869 och 1870 om »the Worship of Animals and Plants».
Redan denna öfverskrift, dyrkan af djur och växter, tyder
på en ensidighet, som sedan ofta gjort sig märkbar vid
denna frågas behanling. Tyngdpunkten har liksom
omedvetet lagts på djur- och växtdyrkan; det var den som
trädde i förgrunden, därför att totemet oftast tillhörde
endera af dessa kategorier, om man än tillfogade, att det
också kunde hämtas från andra områden af tillvaron.
Man måste emellertid fasthålla som ett särmärke för denna
ståndpunkt, att åtskillnaden mellan djur och naturföremål
icke är klar för densamma. Himlakropparna fattades
exempelvis som lefvande väsen med lif af samma art som
djurs och människors. En reminiscens af detta
åskådningssätt äro ju de namn, som stjärnbilderna ännu bära.
Betecknande är därför ur denna synpunkt namnet animalism,
hvarmed Frobenius karaktäriserat detta åskådningssätt1.
Totemet kan i öfverensstämmelse härmed vara icke allenast
ett växt- eller djurslag2, en del af ett bestämdt
djur-eller växtslag, eller en del af alla djur eller af alla
växter3, utan Också något naturföremål eller naturfenomen
såsom sol, måne, floder, rägn, åska, eld, vatten, en viss
färg4, eller understundom ett artificiellt föremål3. Det
egendomliga är, att totemet aldrig utgöres af en individ
eller ett individuum, utan af ett släkte, en hel art. Mot

1 Die Weltanschauung der Naturvölker. 394.

2 Frazer, Totemism. 10.

3 Frazer, o. a. a. 13.

4 Frazer, o. a. a. 24; Origin of Totemism, Fortnightly Review
LXV, 657-

8 Frazer, Totemism. 26.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free