- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
21

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 21 —

en stam eller en grupp af människor svarar ett släkte
eller en art af totemföremål. Människan har på detta
stadium icke sinnet utveckladt för det individuella, utan
endast för samfundet. Som hennes eget lif rör sig inom
dess gränser, indelar sig hela den tillvaro, som trädt
inom hennes synkrets, i stammar eller grupper. Som
exempel på till hvilken grad individens lif kan identifieras
med stammens och tvärtom kunna de former offret
understundom antager tjäna. När en individ offras i
afsikt att därigenom skydda släktet mot att åldras och
försvagas, äro bådas lif tydligen identifierade. Släktet lefver
enahanda lif som individen, och denne är en representant
för hela släktet1. Från denna synpunkt kan Robertson
Smith i mytologiska väsen af sådan art som de arabiska
»jinn» se skapelser af totemistiskt kynne2. Det
utmärkande för demonerna i den arabiska mytologien är
nämligen just detta, att de sakna individualitet3. Det är i
och för sig intet särmärke för den arabiska mytologien.
Det är samma förhållande med lapiterna, som växa fram
ur hvirfvelvindarna, och med kentaurerna4, hvars hofslag
Tessaliens innebyggare hörde i stormen, som brusade
fram öfver berg och skogar5. Förklaringen till dessa
mytologiska väsen är densamma, som Wellhausen ger
för de demoner, hvarmed araberna befolka skogar och
berg, öknar och oaser, underjord och luft, nämligen
benägenheten att personifiera orsakerna till och centra för
objektiva såväl som subjektiva företeelser6. Men
Wellhausen varnar också med rätta för »der Monismus der
Erklärung» på detta fantastiska gebit, såsom både onödig
och farlig. Klart är ju också, att den prägel af totemism,
som utmärker dessa mytologiska väsen, är af formell
natur. De ha sin rot i ett totemistiskt uppfattningssätt i

1 Frazer, The Golden Bough. II, 91.

2 Kinship and Marriage. 211. Religion of Semites. 121.

’ Wellhausen, Reste arabischen Heidentums. 148.

* Mannhardt, Antike Wald- und Feldculte. 90.

• Mannhardt, o. a. a. 98.

0 Reste arab. Heident. 157.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free