- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
23

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 23 —

på detta stadium icke oändlig i någondera riktningen.
Ett svar på frågorna om världens början eller om lifvet
efter detta gör till fyllest genom sin blotta egenskap af
ett svar, bildadt i analogi med den erfarenhet, människan
har fått från sitt eget lif.

Föreställningen om blodsgemenskapen som det enande
bandet mellan människorna inbördes och mellan dem och
deras totem tager sig uttryck i de ceremonier, hvarmed
stammens medlemmar vid manbarhetens inträdande
invigas i dess hemligheter och blifva fullmyndiga
medlemmar af densamma1. Enahanda tanke gör blodet till
tabu2. Denna föreställning om blodets enande makt
kommer vidare till synes i en del offerformer. När
»förbrödring eller förbund är den idé, som genomgår alla
arabiska offer»3, och då man känner endast ett medel att
realisera denna idé, måste gifvetvis detta ena medel komma
till användning i detta fall. Det är denna föreställning om
offren som åsyftande en sakramental enhet, hvilken
Robertson Smith lagt till grund för sin geniala
framställning af offrens uppkomst. Men äfven i de fall där, såsom
Frazer påvisat, tanken på att förhindra gudens åldrande
och försvagande ledde till ett offrande af dess
representanter i människo- eller djurgestalt, kan tanken på
blodsgemenskap komma till synes. När vid Dionysos fest den
oxe, som representerade guden, sönderslets, och hans kött
slukades rått, kunde de offrande tro sig ha dödat och
trädt i mystisk förening med gudomen, oberoende af
huruvida Dionysos ursprungligen var en fruktbarhetens demon
eller ett totem4. När en människa, representerande
växtlighetens gud, offrades, och den sönderstyckade kroppen
utströddes på åkrarna och blodet utprässades i jorden5, var

. 1 Frazer, Golden Bough II, 342. Jevons o. a. a., 103. Spencer
and Gillen o. a. a., 462.

2 Frazer, Golden Bough II, 238.

3 Wellhausen, Reste arab. heid., 124.

4 Frazer, Golden Bough I, 326. Lang, Modern Mythology, 84.
Rodhe, Psyche, 307.

8 Schoolcraft, Historical and statistical Information, III, 50.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free