- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
27

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 27 —

hans själ är bunden, såväl i lifvet som efter döden. Dessa
andar ha emellertid förmåga att låta sig födas på nytt och
begagna äfven de tillfallen att åter inträda i lifvet, som
kunna erbjuda sig. När en kvinna passerar öfver den
plats, där en dylik »churinga» ligger, kan dess själ
inträda i hennes kropp för att af henne födas på nytt. Ett
barns totem bestämmes därför af den plats, där modern
först märkte dess lif; där inträdde nämligen en själ i
henne och denna bibehåller alltid samma totem, som han
hade i sin förra existens1. Äktenskapet bestämmes därför
hos Arunta af klassindelning och klasslagar oberoende af
totem, liksom barnets totem är oberoende af föräldrarnes,
under det stamindelningen går efter fädernet2. Stam- och
totemindelningarna ligga alltså här på skilda plan; den
geografiska bestämningen af totem och härstamningen
genom fadern jämte en tydlig tendens till monandri tyder
på, att vi här icke ha att göra med en primitiv företeelse.
Aruntatypen visar i hvarje fall den relativa själfständighet,
som totemindelningen kan besitta gent emot
stamindelningen och ådagalägger, att man icke utan vidare får
identifiera totemismen med den sociala organisationen.

Hvad åter stammens förhållande till sitt totem
beträffar, är detta alltid tabu för den stam, som står i
blodsgemenskap med detsamma. Detta är i full
öfverensstämmelse med den åskådning, enligt hvilken allt stammens
blod är tabu. Om förhållandet ursprungligen varit
detsamma är svårt att säga. Åtskilligt tyder på, att det
förbud mot att döda stammens totem, som nu i allmänhet
råder, icke alltid varit gällande, åtminstone icke öfver
allt3. Läte detta sig konstatera, kunde totemets dyrkan
möjligen förklaras i analogi med den kult, herdefolk
understundom ägna den boskap, hvaraf den lefver. Förändringen
kunde möjligen förklaras genom stammens öfvergång till
exogami; det förbud mot blodsblandning med egna stam-

1 Native Tribcs, 120 f.

- Nat. Tribes, 116.

3 Spencer and Gillen, Nat. Tribes, 209. Frazer, Origin of
Totemism, Fortnightly Revicw LXV, 836.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free