- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
29

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 29 —

erhöll exempelvis namnet varg eller björn. Som detta
var ett hedersnamn, tog hans son det i arf efter honom.
Det bildade sig en familj varg, och om denna gaf
upphof till en stam, blef detta en vargstam. Som förfädren
dyrkades, hurudan familjen än var, och man dessutom
under tidernas lopp glömde bort det ursprungliga
sammanhanget och till sist trodde sig bärstamma från en varg,
öfverfördes förfädrens dyrkan på djuret, och det religiösa
fenomen är färdigt, som vi benämna totemism. Bland
mycket annat, som skulle kunna anmärkas mot denna
hypotes, är äfven det, att den alls icke stämmer öfverens
med naturfolkens sätt att gifva sig själfva och sina barn
namn eller med deras matriarkaliska
släktskapsförhållanden1. Spencers lösningsförsök är tämligen typiskt för
en del sådana. Så förklarar Max Müller totemismen
uppkommen genom ett missförstånd. Totem var enligt
hans mening ursprungligen ett igenkänningstecken, som
hvarje stam valde sig, och som den benämnde sig efter.
»Hvad kunde under dessa omständigheter vara mera
naturligt, än att de, som kallade sig själfva björnar, skulle
tro sig härstamma från en björn, och då de kände en viss
vördnad för sin stamfader björnen äfven betrakta verkliga
björnar som aflägsna släktingar, från hvars dödande man
borde afhålla sig»2. Detta är i grunden samma förklaring,
som på ett ställe framställts af Schoolcraft8, enligt
hvilken »town-mark or totem» icke finge betraktas som ett
personnamn utan som ett hieraldiskt tecken eller tillnamn.
Någon annan betydelse än den af »elan-mark or sign-board»
vill icke heller Max Müller tillerkänna totemet4. Men
han ger intet exempel på totemets användning som
»elan-mark», och spörsmålet är naturligtvis, huruvida det
någonstädes finnes i denna egenskap utom möjligen hos
utprägladt totemistiska stammar. För öfrigt gör icke öfver-

1 Marillier, R. H. R. XXXVII, 213. Lubbok, Origin of
Civilisation, 171.

2 Anthropological Religion, 122.

3 Historical and statistical information I, 51.

4 Contributions to the science of Mythology, 198.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free