- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
41

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 41 —

som fört till polyteismens uppkomst. De ofvan anförda
exemplen på de spår af totemism, som möjligen förefinnas
i de högre religionerna, torde vara tillräckliga för
frågans besvarande. Totemismens direkta inflytande har varit
mycket litet, om det öfverhufvud har förefunnits. Det är
blott bifigurer, som den skapat kring de olympiske
gudarnes gestalter. Det är icke genom de totemistiska
elementens fortbildande i den egyptiska religionen, som
denna religions utveckling försiggått.

Totemismen1 är en form af religionen, ett bestämdt
sätt att etablera sambandet mellan religionens subjekt och
objekt. Från den synpunkten kan den å ena sidan tänkas
vara ett nödvändigt genomgångsstadium för all religion,
och å den andra sakna betingelser att deltaga i en
fortsatt utveckling. Den är i sitt väsen bunden till yttre
samfundsformer, med hvars försvinnande äfven totemismen
försvinner. Dess sönderbristande betyder, att den relation,
människan satt mellan sig och religionens objekt, får vika
för en annan, och att denna andra är af den beskaffenhet,
att den låter etablera sig blott med en del af de föremål,
som kunde vara den totemistiska religionens objekt. Man
kan därför beteckna totemismen som ett nödvändigt
genomgångsstadium för religionen i dess utveckling till polyteism,
på samma gång man i naturdyrkan ser den riktlinje,
utefter hvilken denna utveckling rört sig.

1 En ny teori om totemismens uppkomst har nyligen framställts
af Andrew Lang. (The Origin of Totem Names and Beliefs.
Folklore XIII, 347 ff.). Enligt denna hypotes existerade gruppen och
stammen före totemismen. Nödvändigheten för de olika stammarna
att på något sätt beteckna hvarandra medförde deras benämnande
efter något föremål, som var karaktäristiskt för dennas
lefnadsförhållanden. Så kunde en stam få sitt namn efter de djur, hvaraf den
företrädesvis lifnärde sig, eller efter något föremål, som var
karaktäristiskt för den plats där de lefde. Stammens förhållande till
sitt totem har sedan kommit som en konsekvens af deras namn.
Denna hypotes söker endast besvara frågan om totemismens
uppkomst, under det att Frazers tog sikte på den föreställning,
naturfolken förbundo med sina totem. Lang betonar vidare själf, att hans
teori är endast och allenast en gissning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:27:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polyteism/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free