- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
44

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

_ 44 —

vuxit upp upp ur de dödas dyrkan, måste vi undersöka,
huru denna gestaltar sig i naturfolkens religion, och hvad
plats den intager i polyteismen själf.

Det må här lämnas därhän, huru föreställningen om
en människans existens efter döden uppstått. Att söka
besvara den därmed sammanhängande frågan, när denna
föreställning först framträdt, ligger likaledes utom vår
föreliggande uppgift. Svårligen har väl människan någonsin
tänkt sig döden såsom för alltid upphäfvande hennes
existens; tanken på en själens själfständiga tillvaro har däremot
utvecklat sig mycket långsamt. Den dödes lif tänktes
länge bundet vid kroppen och till den plats, där denna
hvilade1. Därför var det af största vikt för egypterna att
så mycket som möjligt konservera den dödes kropp. Ka’s
lif var beroende däraf. När den dödes kropp förr eller
senare hemföll åt förgängelsen, tog Ka sin tillflykt till de
små statyetter, som för detta ändamål insatts i
grafkam-maren2; utan kropp skulle den föra en hemlös existens.
Icke ens Ba mäktade frigöra sig från allt samband med
den döda kroppen; »föreställningen om att kroppen var
sätet för allt lif, alla funktioner, var alltför stark»3.

Liknande föreställningar mötte oss i vissa
centralaustraliska stammars ofvan omtalade tro på ett samband
mellan den dödes själ och hans »churinga». Antagligen
har »churingan» ursprungligen fått följa den döde i- hans
graf och dess förekomst på en plats härigenom blifvit ett
tecken till att en graf fanns på detta ställe, och att alltså
en ande hade sin bostad där. Huru som helst, själen och
»churingan» ha ett bestämdt samband sins emellan.

Problemet, huru kroppen skall kunna bevaras som
en stödjepunkt för själen, sysselsätter äfven kineserna.
Människan är ju enligt taoismen en mikrokosmos, hvars
väsen består af alla de skilda element, som finnas i
naturen, och står i relation till dagar och årstider, moln

1 Mommsen, Römische Geschichte, I, 169.

3 Brede-Kristensen, Aegypternes Forestillinger om livet efter
döden, 2 och 153.

3 Brede-Kristensen, a. a., 21.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free