- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
45

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 45 —

och vindar, regn och solsken, himmel, jord och atmosfär1.
Själen, »shen», är af himlens natur liksom kroppen, »kwe»i,
är af jordens; efter döden återvänder den förre till
himlen, den senare till jorden2. Men som kwei en gång varit
den enda själ, kineserna kände, så lösgör sig shen aldrig
helt från kroppen. För att bevara denna och gifva shen
en stödjepunkt inlades i den dödes mun pärlor och guld3.
De äro nämligen alla af himlens oförgängliga element
och besläktade med själen. »Shen» tänkes dessutom
också ha sitt tillhåll i den med inskription försedda
graf-stenen4. En bild eller bildstod är vidare för kineserna
som för alla primitiva folk originalets alter ego. Den
dödes själ bor ofta i sin bildstod eller i sitt porträtt.
Understundom fattas förhållandet dem emellan som en så
real identitet, att bilden efter personens död kan fortsätta
dennes äktenskapliga lif och denne så få sin längtan efter
barn uppfylld, under det hans äktenskap under hans lefnad
var barnlöst5. Förmodligen är det detta samband mellan
den döde och ett materiellt föremål, som motiverat
Lub-boks behandling af själakult under rubriken idolatri6.

De aflidnes bundenhet vid grafvarna som deras
bostäder är en nära till hands liggande tanke. Den är också
utbredd nästan öfverallt bland naturfolken. Ofta
förekommer den samtidigt med att andarna tillskrifvas en viss
frihet i sin verksamhet7. Ju högre utvecklingen är, dess
mer är detta senare moment förhärskande. Men tanken
på att grafven dock är den aflidnes egentliga bostad och
centrum för hans verksamhet, försvinner icke så lätt. Vi
finna denna föreställning härskande hos grekerna ännu
under deras kulturs blomstringsperiod8.

Huru kroppsligt man i regel föreställde sig den

1 Groot, Religious System of China, II, 68.

2 Groot, II, 3 f.

3 Groot, I, 270 f.

4 Groot, II, 6.

5 Groot, II, 340 f.

6 Origin of Civilization, 230.

7 Groot, Religious System, 1, 381.

8 Rohde, Psyche, 39, 149, 154.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free