- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
46

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 46 —

dödes lif i grafven, framgår vidare af den dyrkan, man
ägnade honom. Det var framför allt lifsmedel och
redskap, som han troddes behöfva, och som man gaf honom
med sig. Så härskade redan från äldsta tider hos
kineserna seden att fylla den dödes mun med ris1; och när
föreställningen om en större själens frihet uppkommer,
placeras lifsmedlen ofvanpå grafven i tanke att den döde
lika väl kan komma åt dem där. Men så eteriskt tänkes
aldrig hans väsen, att han icke skulle vara i behof af
föda2.

I Grekland var en gång sed att sända ofFergåfvorna
direkt ned i grafven till den döde3. Men under det
själakulten i Kina såväl som i Egypten fick utveckla sig
ostördt, undergick den i Grekland en genomgripande
förändring genom begrafningens ersättande med likbränning4.
Den dödes hem, grafven, vidgar sig till en de dödes värld,
till ett Hades, skuggornas rike. En gång brända vända
de döda icke mer åter till de lefvandes värld. Tron
på, att de aflidna understundom besökte sina förra hem,
trädde väl fram vid de fester, som firades till de dödas
minne5. Men detta var endast ett utslag af atavism, alstrad
af »den religiösa traditionens obetvingliga konservatism6».

Hadesföreställningen stämmer ej öfverens med tron
på ett omedelbart samband mellan lefvande och döda.
Därför har själadyrkan så liten betydelse i den
assyrisk-babyloniska religionen; äfven där var de dödas värld
»ett land utan återvändo», ir-si-it la ta-ri, ett »mörkrets
hus», bit e-ti-e7, till hvilket ledde »en väg, på hvilken ingen
vandrare vänder åter», har-ra-ni sa a-lak-ta-sa la
ta-a-a-rat8. Här är själfva sambandet mellan de dödas och de lefvan-

1 Groot, I, 356.

2 Groot, I, 384.

3 Rohde, Psyche, 32 f.

4 Rohde, Psyche, 25 f.

5 Rohde, Psyche, 216.

6 Lehmann, Hedensk Monoteisme, 8.

i IV R. 31, 5.

8 v. 6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:27:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polyteism/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free