- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
51

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 51 —

att hans identifiering med himlen är en följd af hans
bildlika namn»1. Slutsatsen är så hastigt dragen, att exemplet
verkar halft parodiskt. Som grundval för en teori om
religionens utveckling är det bra svagt. Polyteismen skulle
nu hafva framgått af de små samfundens öfvergång till
större; »allt efter som de lefvandes makt gradvis
mångdubblades, mångdubblades också andarnas makt. Så
skapades under tidernas lopp föreställningen om de stora
andarna eller gudarna, de mera talrika andarna af andra
klass eller halfgudarna och så vidare nedöfver, med ett
ord ett panteon»2.

Denna teori har icke tagit med i räkningen, att
naturfolken mycket snart förgäta de dödas namn. Den utgår
vidare från det antagandet, att naturfolken känna endast ett
slag af andeväsen, de aflidne. Men det för den primitiva
världsåskådningen karaktäristiska är just, att den tänker allt
besjäladt i analogi med människan själf, att den
personifierar naturföremål och naturkrafter3. Härtill kommer, att
naturfolken själfva, såsom nämndt, ofta visa sig göra en
klar åtskillnad mellan de döda och andra andeväsen.

Frågan blir då, hur vi ha att betrakta gudaväsen, som
af sina egna tillbedjare angifvas vara aflidna människor,
såsom zuluernas Unkulunkulu, hottentotternas Tsuni-goam
och Heitsi-Eibeb. Unkulunkulu säges af zuluerna varit den
första människan4, och namnet öfversattes af Callaway med
»den urgamle». Emellertid visar föreställningen om
Unkulunkulu föga spår af att härleda sig från en människa.
Han säges ha skapat sol, måne, jord och stjärnor5, såväl
som människor och »amatongo»6. Mot denna uppfattning af
Unkulunkulu som en gud utan samband med något
naturföremål, står en annan, framställd, som det tycks, af en infödd
zuluer, enligt hvilken namnet bör öfversättas med himmel7.

1 Principles of Sociology III, 18.

2 Principles of Sociology III, 161.

3 Jevons, Introduction to the History of Religion, 197.

* Callaway, Rel. Syst. of Amazoulu, 2.

5 Callaway, a. a., 20.

6 Callaway, a. a., 135.

’ M. Muller, Contributions to the science of Mythology 1,203.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free