- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
52

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 52 —

Samma motsats möta vi i tolkningen af Khoi-Khoi’s
högste gud Tsuni-goam. Enligt hottentotternas egen
uppgift skall han ha varit den förste Khoi-Khoi och en mäktig
trollkarl. Sitt namn Tsuni goam, »såradt knä», skall han
fått, sedan han i en strid med sin fiende Guanab sårats
i sitt knä1. Om än »såradt knä» icke är någon historisk
person, är det dock för Khoi-Khoi idealet af manlig
kraft och duglighet2. Hahn betraktar emellertid berättelsen
om Tsuni-goams strid med Guanab som en myt om ljusets
strid med mörkret. Enligt hans etymologi betyda både
Tsuni-goam och Heitsi-Eibeb morgonrodnad, gryning3.

Den antagligaste förklaringen till dessa motsägelser
tyckes ligga i en uppfattning af den art, som Frobenii teori
framställer beträffande uppkomsten af dessa gudaväsen.
Enligt denna ha de genomgripande och ofta återkommande
förändringarna i det politiska läget i dessa trakter af
Afrika medfört diverse språk- och rasblandningar. Därvid
har ett folk öfvertagit från ett annat ord och uttryck,
hvars betydelse ibland varit dem okänd, men som på ett
eller annat sätt haft en klang, påminnande om något ord
i det egna språket. Oftast ha väl dessa låneord härunder
omformats en smula4. Så betyda Tsuni-goam och
Heitsi-Eibeb ursprungligen himmel, ljus eller något liknande,
och Khoi-Khoi har vid namnets öfvertagande genom att
gifva det en för dem bekant klang fattat dess innebörd
som »såradt knä». Detta skulle varit upphofvet till myten
om de båda kämpande höfdingarna5. Den med
Tsuni-goam egentligen identiske Heitsi-Eibeb, hjälten, för
hvilken hafvet öppnade sig till en väg, men öfver hvars
motståndare vågorna slogo samman, när de sökte följa honom,
är solen. Myten måste först hafva utbildats bland ett vid
hafvet boende folk, för hvilket solen synts uppstiga ur vå-

1 Hahn, Tsuni-goam, the supreme Being of the Khoi-Khoi,
55 och 61 f.

2 Lang, Myth, Ritual and Religion II, 44.

s Hahn, a. a., 132.

4 Die Weltanschaung der Naturvölker, 225.

8 Frobenius, a. a. 401.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free