- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
65

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 65 —

ligare än till andra gudomsväsen. När exempelvis pest
eller hungersnöd gör behofvet af gudomlig hjälp mer
trängande än eljes, och andra gudar icke tyckas vilja hjälpa,
vända sig hinduerna till sina lokalgudar i tanke, att de i
hvarje fall böra ha intresse af, att icke deras land
förhärjas och dess invånare utrotas1. Visar sig äfven
denna gudom obeveklig, återstår intet annat än att afbryta
förbindelsen med honom genom att utvandra till ett nytt
område och därmed till en ny lokalgud2. Samma
föreställning möter i den babyloniska religionen. När
exempelvis Erech härjas af fienderna, anropas dess gudinna
om hjälp mot dessa fiender, som i hennes eget tempel
»utgjuta blod såsom vatten3». Det är hennes sak att
hjälpa sin stad från dem, som härja densamma.

Den plats förhållandet till lokalguden intager i ett
folks gudsdyrkan, måste naturligtvis vara olika allt efter
religionens egen utvecklingsgrad. Men själfva den bakom
liggande föreställningen kan likväl vara ensartad på
religionens skilda stadier. Dyrkan af hemtraktens gud
beror ju alltid af samma föreställning, vare sig den utgör
hela religionen eller endast en obetydlig del däraf. Den
föreställning, som skapar lokalgudomligheterna, är den
om hvarje ställes behärskande af ett andeväsen och det
däraf följande beroende, hvaruti detta ställes bebyggare
stå till ifrågavarande gudom. Det ligger å andra sidan,
såsom nämndt, i sakens natur att den plats lokalgudarna
intaga i ett folks religiösa lif är helt olika, innan ännu
ett polyteistiskt panteon utbildat sig, och sedan detta
skett. Den omständigheten att det ursprungligen icke
fanns någon krets af gudar, som behärskade hvar sitt
område af naturen, gaf de förpolyteistiska lokalgudarna
en annan karaktär än den, som utmärkte den senare
po-lyteismens. När naturen var fördelad mellan de olika
gudomsväsendena, hade lokalguden ingen annan uppgift

1 Crooke, Populär Religion and Folklore of northern. India,
I, 95.

2 Crooke, a. a., I, 100.

8 IV R., XIX, 3.

Segerstedt, Polyteismens uppkomst. 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:27:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polyteism/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free