- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
75

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 75 —

skap af krigsgud nämnes Ningirsu af Gudea »vapnens
herre»1. Samma hans egenskap af krigsgud förskaffade
honom, då han sedermera underordnades under Bel,
epitetet Bels kämpe. Så nämnes han redan i en inskrift af
Urukagina (omkr. 4500 f. Kr.)2

Som Ningirsu är Girsu’s herre, så är Bel Nippurs.
Nippurs härskare vårda sig om Inlil eller Bel, som Lagas’
om Ningirsu. Redan Sargon och Naramsin berömma sig
af att ha byggt på Inlils tempel E-kur i Nippur, och alla
Nippurs härskare3 ha sysslat därmed. In-lils namn,
»andarnas herre», tyder på ett rent animistiskt ursprung. Att
han haft någon funktion som naturgud är väl troligt.
Möjligen har han tänkts som en bergens härskare. Hans
tempel heter E-kur, »berghuset». Hans gemåls namn
nämnes ofta Nin-har-sag, »bergets härskarinna». Själf
förekommer Bel ofta under namnet Sadu rabu, det stora
berget4. Att hans epitet Lugal kur-kur-ra emellertid icke
kan syfta härpå, framgår af den assyriska öfversättningen
däraf, som är bel matati, ländernas herre. Så benämner
honom redan Lugal-zaggisi5 (omkr. 4000) och det blir
sedermera hans stående epitet.

Bel representerade i den babyloniska teologien jorden,
liksom Ea hafvet. Triadens tredje, eller rättare sagdt första,
medlem var himlens gud Anu. Hans tempel äro talrika,
och hans kult i det hela taget mindre lokalt bunden än
de båda andra medlemmarnes i triaden. Erech skall ha
varit centrum för hans dyrkan8. Möjligen är det i
egenskap af Erechs herre som Lugalzaggisi gifver sig titeln
Anus präst isib An-na.7. Att uttrycket bör fattas i
betydelsen af- Anus präst, synes framgå däraf, att
Urnin-girsu äfvenledes benämner sig på detta sätt och omedel-

1 Gudea Col VIII 50, Sarzec, a. a. sid. VI f.

2 Radau, Early Bab. History, 48.

3 Hilprecht, Old. Bab. Inscript. 1—4.

* IV R. XVIII, 2 14/ls; XXIII 29 a.

5 Hilprecht, Old. Bab. Inscrip., 87.

8 Kin g, Babyl. Rel. 17. Tiele, Bab. Assyr. Geschichte, 517.

7 Hilprecht, a. a. 87 col. I, 6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free