- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
83

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 83 —

hägn och makt, medföra en utjämning och en utväxling
gudarne emellan, hvilket ofta har i betydlig mån kunnat
modifiera deras ursprungliga karaktär. Denna utveckling
möjliggöres genom en modifiering af själfva gudsbegreppet
i den riktning att personligheten hos densamma träder i
förgrunden, med undanträngande af själfva naturföremålet.
Vi återkomma därför till detta moment i samband med
frågan om gudsbegreppets egen utveckling.

Bland ilani rabute voro de mest betydande de, som
sammanfattades i triaden Anu, Bel och Ea. Triadens
bildande var ett resultat af teologiskt tänkande och åsyftade
en de religiösa föreställningarnas systematisering. De
trenne gudarna representerade de olika gebit af tillvaron,
himmel, jord och haf, som tillsammans utgöra den synliga
världen. Tanken framträdde tidigt i den babyloniska
religionen, men den medförde aldrig någon gruppering af
samtliga gudar efter denna princip.

Utvecklingen i den babyloniskt-assyriska religionen
är alltså denna: af ett obegränsadt antal gudar med lokalt
begränsad kult skapas en krets af med olika funktioner
utrustade gudaväsen. Den genomgående tendensen är
koncentrering och begränsning.

De faktorer, som vi funnit vara bestämmande för
utvecklingen i de tvänne flodernas land, återfinna vi äfven
annorstädes. Den egyptiska religionens historia är i
mycket analog med den babyloniska religionens, och samma
faktorer ha varit verksamma i båda.

Egypten är i kanske ännu högre grad än
Mesopotamien ett i geografiskt hänseende enhetligt land.
Lifsbe-tingelserna äro tämligen ensartade i hela landet. Det gör
också den egyptiska religionen ensartad. Åtskilliga
gudaväsen äro gemensamma för hela landet1. Nilguden Hapi
dyrkades exempelvis af hela landet, om man än
understundom skilde mellan Nordens och Söderns Hapi2.

Till gudar, som från begynnelsen voro fria från lokal

1 Tiele, Geschichte der Rel. im Altertum, I, 30.

2 Budge, The book of the Death, CXXIII.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:27:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polyteism/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free