- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
88

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 88 —

framträdande panteistiska tendensen gaf denna
föreställning en annan skiftning, än den hade hos babylonierna.
De stora motsatser, hvarunder annars de egyptiska
gudarna samla sig, voro dels lif och död, dels ljus och mörker.
Den förra representerades af Ra’s kult, den senare
framför allt af Osiris’ dyrkan. Som människans själ efter döden
förenades med Osiris och vardt en Osiris, så gick det
äfven Ra, hvars tillvaro ju betraktades som i mycket
analog med människornas. Ra dog om aftonen och vardt en
Osiris för att om morgonen födas på nytt1. Vi ha här
ett utslag af samma tendens till monoteistisk panteism,
som genomgick den egyptiska polyteismen. Den
tendensen uppstod mycket tidigt. Men en sak är, att dylika
spekulationer möta hos teologerna, en annan, att
mono-teismen skulle vara den från urminnes tider härskande
religionen. Den är en de lärdes spekulation öfver
religionen, icke folkets gudsdyrkan.

1 det hela taget tyckas samma lagar ha varit gällande
för den egyptiska religionens utveckling som för den
babyloniska religionens. Åkerbruket har skapat samhällen
med hvar sin krets af gudaväsen. Dessa smärre
samhällens uppgående i större politiska organisationer har
medfört den klassificering och det sidoordnande af de olika
distriktens gudar, som resulterat i uppkomsten af en
ordnad gudakrets, ett panteon. En nomos’ gud har nämligen,
utom den egenskapen att vara sitt distrikts beskyddare,
också den af herre öfver en eller annan naturmakt eller
öfver ett eller annat gebit i tillvaron2. Maspéro indelar
de egyptiska gudarna ur denna synpunkt i dödsgudar,
elementargudar och solgudar3. Ursprungligen voro dessa
gudar oberoende af hvarandra. Identifieringen af Osiris,
Chnum och andra med Ra hade under den III och IV
dynastien ännu icke inträdt4. Den utvecklingen tillhör alltså
en senare period. Utgångspunkten har alltså, liksom i

’ Maspéro, Études, II, 26.

2 Lieblein, a. a., I, 24, 37.

3 Maspéro, a. a., I, 121.

4 Maspéro, a. a., I, 122; II, 199.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free