- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
89

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 89 —

den babyloniska religionen, varit en blandning af
lokal-och naturdyrkan.

Som ofvan nämndt, häfdade Eduard Meyer den
uppfattningen, att de grekiska gudarnes kult ursprungligen
varit lokalt begränsad. Det finnes intet skäl att antaga,
att utvecklingen där gått efter andra lagar än de, som
gjort sig gällande i den babyloniska och egyptiska
religionen. Men de olympiska gudarnes egenskap af
lokalgudar låter sig icke längre påvisas. Den grekiska
religionen har redan i förhistorisk tid öfverskridit detta
utvecklingsskede. De homeriska dikternas panhelleniska
karaktär har bidragit till att utplåna de spår däraf, som
möjligen funnits.

Trots sin splittring i politiskt afseende äro grekerna
ett enda folk, sammanhållet af gemensamhet i språk och
kultur. De gudar, som bilda dess panteon, äro
pan-hellenska, vare sig de invandrat till Hellas eller icke.
Gifvetvis har äfven i Grekland en stats eller stams
kulturhistoriska ställning och betydelse betingat dess
inflytande på religionshistorien1. Alldeles utan analogier till
den utveckling, vi iakttagit i Mesopotamien och Egypten,
är den grekiska religionshistorien icke. Det är
visserligen svårt att afgöra, i hvad mån en gud intagit en
närmare ställning till den ena stammen än till den andra.
Athene har väl en gång stått i närmare förhållande till Athen
än till andra stater2. Men man kan exempelvis icke
genomföra teorien om Apollo som en doriernas specielle gud. Ett
sådant särskiljande af de olympiska gudarna såsom
tillhörande olika stammar låter sig icke företagas. Försökets
omöjlighet är själfklar, om man fasthåller teorien om, att
grekerna en gång invandrat till Hellas och medfört största
delen af sina gudar från det gemensamma germanska
urhemmet. Huru som helst, den grekiska religionen
befinner sig redan, så långt vi kunna följa den tillbaka, på
en längre framskriden utvecklingsgrad än den babyloniska

1 Preller-Robert, Griechische Mvthologie, 11.

2 Usener, Götternamen, 232.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:27:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polyteism/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free