Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 93 —
i sin maktutöfning ickc begränsad af de öfriga1. Det
förra kännetecknet tillhör själfva utvecklingen till
poly-teism och inträder beträffande de gudar, som tillhöra
panteon, först efter dettas bildande. Att en hvar lokalgud
i sitt distrikt anropas som den högste är naturligt nog.
Ett utslag däraf var, som nämndt, den förändring, den
egyptiska enneaden undergick i de olika nomerna,
därigenom att en hvar af dessa satte sin specielle gud i
spetsen för sin ennead.
Som exempel på det senare kännetecknet anför Max
Müller en hymn till Indra, där det säges: »Då Indra
vredgas, darrar och rädes allt, som eljes är fast2.» En parallell
härtill erbjuder en hymn till Ramman, där det heter3:
Himlen höjer sig för honom,
då Ramman vredgas, bäfvar jorden,
de stora bergen störta samman inför honom;
vid hans vrede, vid hans raseri,
vid hans rytande och dundrande
stego himlens gudar upp till himlen
och jordens gudar ned till jorden;
Samas gick ned till himlens grund
och Sin steg upp till zenit,
~éa-mu-u it-ta-ar-ra-ru-su
il Rammantt ina e-si-si-su ir-si-tum i-na-as-su
sa-du-u ra-bu-tu su-uh-hu-bu-su
a-na a-ga-gi-iu a-na e-si-si-su
a-na Sa-gi-mi-su a-na ra-mi-mi-su
ilani sa sa-me-e a-na same i-te-lu-u
ilani sa ir-si-tim a-na ir-si-tim i-ti-ir-bu
* • •
" Samas ina i-sid Same i-te-ru-ub
il Sin ina e-lat same ir-ta-bi.
Detta innebär ingalunda, att Ramman på något sätt
skulle vara ställd öfver panteon. Nästan alla babyloniska
gudar prisas i olika hymner som de förnämste. Det ligger
1 Origin of Religion, 285, 290.
2 Origin of Religion, 282.
3 IV, R. XXVIII, 12 ff.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>