- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
100

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 100 —

at-tU-ma nu-ur-su-nu kippat sa me ru-ku-tum
sa ir-si-tum rapsu-tim di-gi-il-"si-na at-ta-ma
i-na-at.ta-la-ka-ma i-had-da-a nise rap-sa-a-ti1

I en annan hymn tages àamas nästan uteslutande såsom
naturföremål, då det exempelvis säges:

»Samas, ur himlens djup stiger Du flammande upp,

de glänsande himlarnes slott öppnar Du.

Du upplåter himlens port.

Samas, Du lyfter ditt hufvud öfver världen,

Samas, Du täcker jorden med himlens glans.»

>’ Samas i-sid same tap-pu-ha-am-ma
si-gar same elluti tap-ti
da lat same tap-ta-a
>i Samas a-na ma-a-ti ri-si-ka tas-sa-a
Samas me-lam-me same ma-at-a-ti tak-tum2

Det är just i egenskap af ljusets bärare, som förmå skingra
nattens mörker, som Samas och framför allt Gibil i
besvärjelserna anropas mot sjukdomens och mörkrets andar3.
Det är motsatsen mellan mörkrets och ljusets makter, som
där gör sig gällande såsom en sjukdomens och dödens
motsats mot lif och hälsa. Men liksom dessa besvärjelser
ägde rum i nattens mörker, så representerades det goda
af själfva elden och ljusskenet. Den etiska motsatsen
utbildar sig långsamt ur den fysiska. Lika afgjordt som
tyngdpunkten för oss ligger i den symboliska betydelse,
som vi förbinda med detta uttryck, då vi tala om en
motsats mellan ljusets och mörkrets makter, lika säkert låg
tyngdpunkten för denna tid i den motsats, som betecknas
af dessa ords egentliga och ursprungliga betydelse.

Allt efter som hufvudvikten faller på den etiska
uppfattningen, viker föreställningens animistiska karaktär för
en antropomorfistisk. Den själ, animismen tillskrifva före-

1 vv. 53—57.

2 IV, R. XX 2, 1 ff.

3 Tallqvist, Die assyrische Beschwörungsserie Maqlu, 21.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free